2018. gada 16. jūnijs

uz Vīni pie TOSKAs

Par laimi, pāris gadu ilgušais (pēc MeinFernBus aiziešanas pa skuju taku) FlixBus monopols beidzies. Citas reizes braucu no Budapeštas uz Vīni ar vilcienu (ja pērk tīmeklī & izdrukā dīvainā aparātā stacijā, trīspadsmit naudiņu), šoreiz uz slikti izpirktiem autobusiem bija pat 4,99 naudiņas, ko vēl izdevās uzlabot ar ISIC kuponu trīnīša vērtībā. Galu galā iznāca EUR 1,99 – par kapeiku/centu lētāk nekā pie šoferīša pirkta biļete no Dauderu muzeja līdz centrāltirgum.
No hosteļa līdz autoostai ~4km: nolemju iet kājām, jo pa ceļam Lidl-s & Aldi, kuros jāiepērk pārtika šim vakaram un rītdienai, jo kopš pilnīgas sociālisma uzvaras Austrijā svētdienās no ēdmaņas tur nopērkamas vienīgi Mozartbumbiņas (24/7 pieejamību garantē Austrijas konstitūcijas 8. pants ;D).
Tā kā Google navigācija dus beiktajā tārunī kā apburta princese, hostelī esmu ielāgojis ceļu no galvas, turklāt meklējama ne gluži adata siena kaudzē. Kad pēc noietā attāluma Nepliget autoostai kaut kur turpat vien vajadzētu būt, esmu nonācis vietā, ka nekādi nesaistās ar mentālo karti. Vaicāju vienam garāmgājējam, vaicāju otram – visi tikai kasa pakausi. Beidzot kāda dāma tramvaja pieturā saka, lai braucot ar tramvaju līdz Keleti (galvenajai) dzelzceļa stacijai un no turienes ar metro (ar pārsēšanos!) – uz autoostu.  Iekāpju tramvajā; pulkstenis (manējais atdusas – skat. teikto par Google navigāciju!) rāda, ka līdz autobusa atiešanai 18 minūšu. Esmu jau teju samierinājies, ka 1,99 naudiņu biļete lido gružkastē & pērku jaunu, kad attopu, ka somā papīra karte. Izvelku – kā tad, esmu bijis itin netālu no autoostas (īsti saprast nevar, jo kartē tajā vietā reklāma). Nobraucis divas pieturas, lecu ārā, un laimīgā kārtā nāk viens pretējā virzienā. Kad esmu tur, kur sāku tramvajbraucienus, countdown-s saka – desmit minūšu. Ar divām mugursomām plecā teciņiem laižu (it kā) vajadzīgajā virzienā
(Iebraucam Austrijā)
Beidzot ļautiņi, kas zina, kur autoosta, lai gan no manis teiktā var vien ko nojaust: no satraukuma mute izsusējusi & mēle pagalam neklausa. Beidzamais paātrinājums pa tuneli, un redzu, ka tālumā stāv viens Flix-is. Autoostas pulkstenis rāda bez divām. Tā jau sirmus matus var dabūt!
Kad esam nobraukuši pa Austriju pāris kilometru, zibinādams mūs apdzen poliču auto un rāda, lai braucam malā. Dzirdu šoferīši skaidrojam, ka Kolegin esot mājusi, lai neapstājamies, bet tik un tā poliču auto pavadībā braucam atpakaļ uz robežu. Vakareiropas (savienības) noriets? Pārbauda visu pases, un, šķiet, neko aizdomīgu neatron. Iebraucam Austrijā pa otram lāgam. Dubults neplīst.
Pulkstenis divi. Līdz TOSKAi (ar Herr Antoņenko) piecas stundas.
5.35pm (piecas minūtes pirms stāvbiļešu pārdošanas sākuma) esmu pie operas. Uz izpildītāju saraksta maza lapiņa, ka Herr Antoņenko ir gekranken un viņa vietā (laimīgā kārtā - glücklicherweise!) dziedās kāds cits Herr-s. Turpmākās 2h45 mani nodarbina viens jautājums - wtf, es šeit daru?
Iestudējums kā no piecdesmitajiem - manas bērnības. 1800. gada tērpi (labi, ka es pie pašiem opernama griestiem; kad redzu krinolīnus, manī mostas grūti apslāpējama vēlme uzlauzties uz skatuves & izģērbt solistes. Mēs ar Zemenei vienas kārtas! Gan jūs par mani kādu dienu vēl dzirdēsit!) & interjeri visos sīkumos. Mūzika pliekana, izņemot Toskas & Skarpijas izskaidrošanos Kavaradosi spīdzināšanas laikā. Eirovīzijā tādai īstā vieta. Orķestra trešais sastāvs, jo rīt DER FREISCHUETZ, kam nupat bijusi pirmizrāde, un parīt Wāgners (LOHENGRINs), kam trešos uzlējumus cienījami opernami nebrūvē. Katrīnai (Catherine Naglestad), šķiet, cīnās ar apakšām, Herr aizvietotājs ne šāds ne tāds, vienīgi Skarpijas (Andrzej Dobber) dēl vērts turpināt stāvēt. Pēc 2h45 operizstrādājums galā. Velkos uz hosteli.

2018. gada 15. jūnijs

Kamillas Nīlundes koncerts


Kaut kad nedēļas sākumā nomira tālrunis – nelādējas ne sitams. Déja vu. Bļin! Ar mani viss labākajā kārtībā, ar Wāgneru arī. Dīkdieņa gājieniem var sekot emuāros, sakari – caur e-pastu, baložu pastu un pastkartēm.
Kā odziņa uz tortes beidzamajā vakarā Budapeštā. Kamilla (Camilla Nylund) – Somijas zviedriete – ir viena no pašām izcilākajām Wāgnera vieglajā galā – Elizabete, Elza, Zīglinde, bet viņai nezin kāpēc gribas dziedāt Salomi, ko viņai nevajadzētu darīt. No viņas ķērcieniem Ich will den Kopf des Iochanaan (vismaz man) šermuļi pār kauliem neskrien.
Pie klavierēm - Helmuts Deičs (Helmut Deutsch),  kurš 2011. gada rudenī kopā ar Egīlu Siliņu manīts Siguldā; viens no labākajiem dziedātāju pavadītājiem. Kamilla šogad bez lomām festivālā, īpaši atsaukta no Vīnes, bet kā viņa būtu derējusi vakar TANHEIZERĀ! Programā - pa pusducim Sibeliusa, Mālera (Zēna brīnumradziņš), Wāgnera (Matildes Vēzendonkas dziesmas) un Riharda Štrausa dziesmu. Publika – gandrīz vieni vienīgi svinīgi tērpti vācieši.
Par izpildījumu: pilnīga balss kontrole, plūstošas skaļuma maiņas – tas, kā pirmajā TRISTANa izrādē pietrūka Elisonai Ouksai, bagāts virsskaņu kopums visā diapazonā (kā, savukārt, pietrūka Tindei Saboki vakardienas TANHEIZERĀ). Mazs misēklis beidzamajā Vēzendonkas dziesmā – dziedātājai kaut kas sajūk, viņa pasper pāris soļu, pianistam pār plecu iemet acis notīs, atvainojas klausītājiem, un abi sāk dziesmu no jauna. Pirmoreiz mūžā kaut ko tādu piedzīvoja. Pēc koncerta applausi nerimstas un nerimstas, un publika dabū trīs piedevas (divas Sibeliusa un vienu Štrausa dziesmu).
No koncerta pamatprogrammas man vislabāk patika Štrauss: varbūt tāpēc, ka Mālers un Vāgners sacerējuši ne pārāk daudz dziesmu, un hronoloģiski apdāvināti koncertgājēji tās var vai līdzi dungot. Štrausam dziesmu daudz vairāk, tāpēc arī tās, kas izsenis dzirdētas, nāk kā jaunatklāsme. Turklāt koncertam bija izvēlētas dažādas pēc noskaņas – domīgas, līksmas, šķelmīgas.
Vakar programmas bukletā pamanīju, ka Budapeštas kuģīšu uzņēmums festivāla viesus pēc izrādēm un koncertiem ved uz pilsētas centru par velti. Gribēju jau vakar, bet kuģītis aizgāja deguna priekša, un tā kā cita nemanīja, braucu vien ar tramvaju. Šoreiz kuģītis (maršruts D12) piebrauc drīz vien pēc koncerta beigām, minūšu desmit pagaida lēnīgākos klausītājus & dodas atpakaļ uz centru, zigzagodams no viena Donavas krasta uz otru. Visi tilti un Budapeštas svarīgākie skati – Gelerta kalns, tirgus, Budas pils,  Zvejnieku bastions, Parlamenta ēka – neierastā gaismā un no neierasta skatpunkta. Aizbraucu līdz gala piestātnei, un laimīgs kātoju atpakaļ uz hosteli. Desmit dienu Ungārijā pagājis vienā elpas vilcienā.

2018. gada 10. jūnijs

Bika kalni II


Šodien uz Egeru; uz aci atkal kādi divi sprīži kartē jeb ~30 km. Padzetu kafiju & 9.20 dodos ceļā. Esmu nolēmis uzkāpt Bika (Bükk) masīva augstākajā virsotnē (Szilvási kő, 961m v.j.l.) un vēl dažās, kas tikai pāris metru zemākas. Gluži vārnas lidojuma līnijā uz Egeru nav, bet kāda tur starpība, 30 vai 35 km.
Kādi +20c, un soļošana veicas itin raiti. Par navigāciju gan to nevar teikt: kartē (1:50 000 jeb 2cm atbilst 1km) ceļu jūklis, un daļa no tiem vēl iezīmēti kā tūristu maršruti. Raibs metas gar acīm. Trāpu uz takas, kura kartē nav apzīmēta, un tā aizved līdz skatu tornim kalna virsotnē. Uzrapjos - skats patiesi lielisks (pa visu dienu salasījās kāds pusducis vietu, kur pavērās skats uz blakus grēdām). No takas tālāk ne miņas, ņēmu shortcut-u caur mežu, uzeju uz ceļa, kuram malās marķējums (uz stumbriem uzkrāsotas zīmes), un drīz vien piesienos (orientieristu žargonā - atrodu savu atrašanās vietu kartē). Maršruts ved pa labāk vai sliktāk iebrauktiem meža ceļiem (ir arī asfalta, bet tie atstāti auto & riteņbraucējiem). Ne tur pamatīgas kāpšanas, nekā, un klāt Szilvási kő - akmeņu kaudzīte ceļgala augstumā jaunaudzes malā & mietiņš ar A4 izmēra lapu ar nosaukumu un augstumu. Šķiet, visai nesen atklāts, ka šī vieta augstākā par turpat līdzās esošo Istállós kő (959 m). Līdz šim dabā atrodamais visai atbildis kartē zīmētajam, tāpēc nolemju nogriezt stūrī pa ceļiem, pa kuriem neiet tūristu maršruti. Mī & žē, manā jaunībā tādos gadījumos teica: это не картография, это порнография. Skaidri jūtams, ka zīmēts pie rakstāmgalda. Atkal shortcut-s & piesiešanās.
Debesīs kādu brīdi jau ducinājis, un tad kādas 20 min kārtīgi nogāž. Patvēries zem rešņa dižskabārža, patērzēju WhatsApp-ā ar draugiem & iemalkoju vīniņu.
Turpmākais ceļš bez īpašiem piedzīvojumiem: izvēlos tikai pa tādus ceļus, pa kuriem iet tūristu maršruti, tik pēc virzības kartē kļūst aizvien skaidrākas, ka nekādu 30 km šīsdienas gājiens nav. Beidzamajā kalnā pirmā miņa par Egeru - 9 km. Un tad, tērzēdams ar draugiem, kādā brīdī esmu aizšāvis pa nepareizu ceļu. Neklapē virziens un reljefs, un nav arī marķējuma, bet arī pirms tam bija bijuši posmi, kur marķējums uz kokiem tik tikko manāms. Te - bāc! - priekšā šoseja.
Beidzot attopu: kārtīgs grants ceļš kartē iezīmēts ar divām tik tikko saskatāmām līdzteku līnijām. Misēklis pagarinājis ceļu par kādiem diviem kilometriem (nieks vien būtu), bet tagad beidzamie septiņi kilometri gar šosejas malu. Ārkārtīgi aizraujoši. Apakšā pamatīga sutoņa; tālrunis teic, ka +28c. Varētu jau lūkot stopot, tomēr vairāk gribas pieveikt visu gabalu no Miškolcas līdz Egerai saviem spēkiem.
Google navigācijas vadīts, griežu stūrus pa Egeras nomales takām, un te pēkšņi kādas malā - saldais ķirsis. Dzert gribas krietni vairāk nekā ēst: beidzamo trīs stundu gājumā nav bijis nevienā avota. Sākumā aizgūtnēm lasu ogas tikai mutē, bet tad attopu, ka varētu arī maisiņā, jo deviņos svētdienas vakarā mazpilsētā neviens man augļus pakaļ nesviedīs.
Pusdeviņos ieveļos viesnīcā. Vienpadsmit stundu ceļā. Nomazgājos, pavāļājos & metos ielās. Kājas ne pārāk labi klausa, bet pāris kilometrus var arī tā. Pusvienpadsmit vakarā,un pilsētiņā, šķiet, komendanta stunda. Nekas ēdams apkārt nemētājas, tāpēc dodos atpakaļ uz viesnīcu (stilīga istaba - pažobelē, ar jumta logu), pasūkāju ķepu & liekos uz auss. Vakarnakts siermaize kompensēta ar uzviju!

2018. gada 9. jūnijs

Bika kalni I

No Ungārijas neko vairāk par galvaspilsētu redzējis neesmu, ja neskaita brīvdabas muzeju tādos kā Budapeštas Berģos un ainavas pa vilciena logu ceļā uz Vīni, tāpēc esmu nolēmis izmantot bezWāgnera dienas (patiesībā svētdien vēlreiz briesmīgais Holandietis, uz kuru otrreiz jau nu nekādi) & aizšaut divas dienas pastaigāt pa Bika (Bükk) kalniem starp Miškolcu & Egeru Ungārijas ziemeļaustrumos.
Šobrīd jau pusotru stundu vilcienā pa pilnīgi līdzenumu Viduseiropas stepi (puštu). Līdz Miškolcai pusstunda braucama.Gaidāms galīgs rasslabons: mazajā mugursomiņā patiesi pats, pats izdzīvošanas minimums, augstākās virsotnes ap 900 m v.j.l. (Karpatos bija 1881m) un dienā ap 25 km.
Kad Budapeštā dodos uz staciju (vilciens 7.25am), smidzina: patīkama veldzēties pēc vakardienas +30c. Šeit no gaisa nekas nekrīt, bet debess vienmērīgā pelēkumā.
Kamēr izkasos pa Miškolcu, pusdienlaiks klāt. Esmu ticis pie izcilas taku kartes (1:50 000), un senie (=orientācijas) draugi, padzirduši, ka nodarbošos ar rogainingu, vaicā: Kas ar tevi? - Neviena/nevienas, es kā allaž pats ar sevi.
Gājiens - kādi 30km uz aci - tāds Spaziergang pa Vērmanīti, salīdzinot ar Karpatiem. Kalni veci, laikā zobs visu noapaļojis kā labi pasūkātu ledeni. Viss ceļš pa mežu (dižskabārži, retumis egles), takas labi marķētas (ir medicīniskās palīdzības taka - apzīmēta ar sarkaniem krustiņiem -, un ir veterinārās palīdzības taka - ar zaļiem). Pa retam pretīmnācējam un pretīmdivriteņbraucējam. Pašās beigās aizšauju maķenīt aiz oderes (=pa citu, ne iecerēto taku), nonāku uz asfalta, un pēc pārsimt metriem norāde Bánkúti Skiklub 500m. Dieva pierksts? Nebūtu jau nu nakšņojis zem egles, ja būtu gājis pa nodomāto taku. Maķenīt pāri sešiem. Feirāms. Izlunčājos dušā & pie reizes izmazgāju staigājamās vešiņas, uzrakstu pāris ziņu draugiem un..
..pamostos divos naktī. Apēdu siermaizīti (viss, kas man patiesi tīk, ir vai nu nu nelegāls, vai amorāls, vai veicina aptaukošanos - Aleksandrs Wūlkots (Alexander Woolcott)) & griežos uz otriem sāniem.

2018. gada 8. jūnijs

HOLANDIETIS

8. jūnijs. Režija galīgā pakaļas, turklāt to paveicis Balāšs Kovačičs, ungāru režisors, par kura ELEKTRU Budapeštā un SIEVIETI BEZ ĒNAS Leipcigā esmu stāvā sajūsmā. Nāk prātā Roberta Lepāža RINGS Metropoles operā, kur bija pasūtināta tāāāāda mašinērija, ka bija nācies skatuves grīdas sijas stiprināt, visi lidoja pa gaisu, bet tēlu attiecības bija nekādas: visi dziedāja mierā stājā, viens uz otru neskatīdamies. Müpā (Bēlas Bartoka koncertzalē) bija kas līdzīgs: uz vietas nestāvēja, visu laiku kāpelēja pa stalažām (kuru jedzienisko vajadzību man neizdevās saskatīt), turklāt Zenta bija uztaisīta par gražīgu cacu ar ligzdu uz galvas un tādā kā kimono, zem kura vīd sārti reitūži.
Kad finālā Holandietis nodzied, ka kārtējā maita viņu pievīluse & viņam atkal jāklīst pa jūrām septiņi simti gadu, Zenta izvelk no rāmīša viņa ģīmetni, nevērīgi aizlidina to pār plecu, uzliek austiņas un līdz ar nobeiguma akordu klints lēciena vietā iegāžas atpūtas krēslā. Nais!
tbc (cerams!)

2018. gada 7. jūnijs

TRISTĀNS & IZOLDE I

Rīts atnāk ar divām sliktām ziņām: aizgājusi Kira Muratova (R.I.P.), un šo pēcpusdienu Anjas Kampes vietā Elisona Ouksa (Allison Oakes). Bļin!
Divi cēlieni noklausīti, un jāsaka, ka Elisona Ouksa ir vienkārši lieliska! Divreiz biju dzirdējis viņu kā Salomi: Berlīnes Vācu operā pilnīgi nekāda un Hamburgā ne šāda, ne tāda. Visu cieņu viņas priekšnesumam šovakar: klusajās vietās izcila, kuplu virsskaņu kopumu, ne par kapeiku sliktāka par Ninu Stemmi, Irēni Teorīnu vai Anju Kampi. Vienīgais, kas viņai vēl īsti neiznāk - grozīt skaļuma pogu bez lēcieniem.
Tristāns - veterāns Falks Štrukmans; šis bija mans trešais TRISTĀNS ar viņu. Pirms četriem gadiem Berlīnes Vācu operā (kur Barenboims Valtraudes Meijeres dēļ slāpēja orķestri cik varēdams), viņš tik un tā lūza nost trešajā cēlienā. Šoreiz godam & skaisti tika līdz galam, tikai būda gan jo gadu, jo platāka; jau grūti staigāt. Ja tā turpināsies, var gadīties kā nelaiķim Johanam Botam, kurš reiz, nokritis uz skatuves uz muguras, saviem spēkiem nespējis tikt kājās, un skatuves strādniekiem nācies steigties palīgā (tas noticis TV tiešraidē, kad neko neizgriezīsi).
Visskaļākās ovācijas pelnīti tika karalim Markām - Herr Zalminenam (Matti Salminen;  pērn gadiem

2018. gada 6. jūnijs

uz Budapeštu


Pērn augustā sapirkos lētas ukraiņu gaisa līniju biļetes, arī uz Budapeštu, uz Wāgnera festivālu. Nebija vēl klāt Ziemsvētki, kad šamējie metās pārbūvēt sarakstu; dažām lidojumam laiks mainījās pat pa divi lāgi, un neaiztikti palika tikai divi no desmit. Dažiem atnāca ziņa par izmaiņām, citiem - ne.
Rītdienas lidojumu viņi pārcēla 25min vēlāk (ielidošana 2.45pm vietā 3.10pm). It kā nieks vien, tomēr uz TRISTANu četros arī ar taksi nepaspēt).
Citus grozīto lidojumu vietā viņi bija iedevuši visu, ko vēlējos, tāpēc pirms nedēļas uzrakstīju viņiem, ka vēlos lidot dienu iepriekš, un pat iemeslu paskaidroju. Pēc dienas saņēmu zvanu, ka neko es nedabūšot; lai lidojot vien 7.jūnijā. Neliktos mierā & divas dienas centos sazvanīt viņus caur tīmekļa zvanu sistēmu. Pilnīgi bezcerīgi: divi dienu laikā divas reizes savienojās; vienu nepaspēju pieskriet pie datora & atbildēt, otru mani nevarēja dzirdēt.
Vakar pašā vakarā atklāju, ka viņiem ir arī kāds Latvijas astoņtūkstošais numurs. Sazvanīju, bet ģevuška, aizgājusi pēc padoma & vēlējusi man nenolikt klausuli, galu galā tomēr atšuva. Biju teju vai samierinājies ar likteni slikteni, tomēr rīts gudrāks par vakaru: ceļā no Rīgas uz Kijevu izdomāju, ka nodokļus esmu samaksājis, bet biļeti varu dabūt par viņu uzticības mīlēm (loyality miles). Tāpat tās nekur citur liekamas kā saritināmas & iestumjamas ausī.
Borispolē pietecēju pie MAУ būdiņas & vispirms lūdzu pārlikt atceļa lidojumu no rīta uz vakaru (sākumā bija agrā pēcpusdienā, un tad viņi uz savu galvu bija nolēmuši, ka man jālido no rīta, vien man bija aizmirsuši to pavēstīt). Sākumā ģevuška centās mani aizlidināt uz Rīgu jau šovakar, tomēr izdevās vienoties, ka lidošu 19. jūnijā, kā paredzēts.
Tas liku viņai priekšā savu lielāko vajadzību, teikdams, ka laiks mainīts & jaunais man pagalam neder. Viņa gan iebilda, ka tās tikai 25min, uz ko teicu, ka minūti nokavēts ari ir nokavēts. Pusminūti ilga pirkstiņpolka uz tastatūras, un metos uz autobusu, jauniegūto šīsdienas rezervācija apliecinājumu virs galvas vicinādams kā daždien mākslas vingrotājas savas lentes. ;D

Šobrīd izcīnītajā ļitakā uz Budapeštu, boarding completed & laime nav aprakstāma. Жить хорошо, но хорошо жить ещё лучше. ;)

2018. gada 16. maijs

Karpati 🇺🇦, devītā diena

Ļviva



Vilciena līnija uz Rahivu pabeigta 1895. gadā (Austroungārijas laikā), un šķiet, ka visiem nākamajiem valdītājiem uzturēšana nav daudz rūpējusi. Vagonā vilciena saraksts ar pienākšanas un atiešanas laikiem un attālumiem starp stacijām. Gabals cauri kalniem - līdz Nadvirnai - ar vidējo ātrumu 20 km/h. Pat tvaika lokomotīve uz Ērgļiem manā bērnībā traucās straujāk. Toties kratīšanās & troksnis gulēt netraucē! Gandrīz visu ceļu kupejā esmu viens; tikai pusotru stundu pirms Ļvivas uzrodas divi jauni ļauži.
Daudzkārt esmu teicis un noteikti ne reizi vien rakstījis: pasaulē ir trīs pilsētas, uz kurām esmu gatavs braukt jebkurā brīdī, atvēliet tikai 15 minūšu mantiņu savākšanai: Pēterpils, Ļviva & Budapešta. Pusdeviņos esmu Ļvivā. +12c & līst kā pa Jāņiem, tomēr nolemju iet uz centru kājām. Teju ziedēs liepas - maija vidū (ukraiņu valodā jūlijs ir лiпень)! Ieeju pabrokastot Пузата Хата; šejienes pildītajām pankūkām salīdzinājumā ar Terasē dabūtajām pamatīga ширпотреб-a piegarša.
Kas jādara kārtīgam ukrainim
(pastkarte)
Brokasta laikā lietus mitējies. Ap desmitiem ieveļos hostelī (vēlā vakarā vilciens uz Kijevu; esmu rezervējis pašu lētāko gultiņu pašā lielākajā istabā - lai varētu tikt dušā, būtu, kur atstāt mantiņas utt.). Uzzinājuši, ka nepalikšu pa nakti, simt hrivnu (~3 eiras) vietā no manis paņem piecdesmit. Apbrīnojami! Rakstīdams beidzamās pastkartes, izsūcu pamatīgu krūzi kafijas. Gribas mājās!
Esmu no kāda apgāda (galushki.com) pasūtinājis kaudzīti inčīgu pastkaršu (nākamajām reizēm!). Piezvanu viņiem un noskaidroju, kurā pasta nodaļā jāiet meklēt (Укрпошта nezin kāpēc nepiegādā arī apmaksātus sūtījumus, un pat ne paziņojumu, ka kaut kas pienācis). Kā tad, pastkartes gaida mani. Rinda pastā vēl lēnīgāka nekā pie mums.
Metos pilsētā. Biju domājis iet uz brīvdabas muzeju, bet ir jau pāri pusdienlaikam, un nevar saprast, līs vai ne. Kāju mazie pirkstiņi jūtas labāk nekā vakar, tomēr pilnīgi bez sāpēm lokomocija vis nav. Paklīstu pa vecpilsētu, uzkāpju Augstajā pilī (Високий Замокkalns pilsētas centrā, kur kādreiz atradies cietoksnis). Atkal sāk līņāt. Tinos atpakaļ uz hosteli.
Kad vīkšīju braucienu, šajā vakarā bija paredzētas veselas divas izpriecas ķermeņa augšgalam - Zemnieka gods (6pm) un krutākā ukraiņu mūsdienu komponista Valentīna Silvestrova (Валентин Сильвестров, 1937) Klusās dziesmas (Тихі пісні1975, 8.30pm). Zemnieka gods kaut kad bija pa kluso aizstāts ar Jautro atraitni - uz to nu gan mani vienīgi trako kreklā varētu dabūt.
Stundiņu paguļu, tieku vaļā no desmit dienu veciem rugājiem & ar mugursomu plecos dodos uz operu. Man traki tīk mūsdienīgi opernami, kur daudz gaisa & gaismas, - tādi kā Viļņā, Amsterdamā, Kopenhāgenā, Marijas teātra jaunā ēka, tomēr ir arī divi mīļi veci - Ļvivā & Budapeštā. Abās vietās esmu gājis uz visādām nejēdzībām, piemēram, Mozartu vai Hulaka-Artemovska Aizkrācieši Pārdonavā (Запорожець за Дунаєм1863), lai tik tiktu namā iekša.
Garderobē ļoti atvainojas par mugursomu, bet viņiem visi klausītāji mīļi — ar mugursomām vai bez tām. Koncerts Spoguļu zālē — tādā kā Rīgas operas Beletāžas zālē, tikai ne tik nomācoši tumšā. Biļeti pirku tīmeklī iepriekšējā dienā, un aizņemta bija labi ja ceturtā daļa vietu. Opera smalkjūtīgi aizvākusi krēslus, kas būtu palikuši tukši, un zāle šķiet piepildīta. Skaidri redzams, ka nejaušu klausītāju tikpat kā nav. Traki patika! Mani vingrinājumi mūzikas analīzē būtu vienkārši smieklīgi, tāpēc teikšu vienīgi to - krievu romanču gars dzīvāks par dzīvu, bet mūsdienīgā veidolā. Ar Mandelštama, Jeseņina, Puškina... dzeju.  Te saite uz youTube klipu ar tiem pašiem izpildītājiem (Наталія ПоловинкаЙожеф Ермінь), kurus klausījos es. Patiesi iesaku kaut brītiņu.
Ļvivas opera nosaukta Solomijas Krušeļņickas (Соломія Крушельницька, 1872-1952), vienas no 20. gadsimta pirmās puses spilgtākās Salomes, Elektras, Brinhildes, Elzas... vārdā, un Soguļu zālē atrodas Solomijas 3/4 auguma skulptūra ar skatu tieši uz Natāliju Polovinku. Man šķita, ka redzu zvaigznes bronzas acīs atzinību, kas jaukta ar maķenīt skaudības (viņas laikā tādas mūzikas nebija!) un pārākuma apziņas. Bet tās tikai manas iedomas.
Mainīdami repertuāru, operas rīkotāji nebija iedomājušies, ka Jautrā atraitne ilgāka par Zemnieku godu, un tad iznācis, ka pēc trešās vai ceturtās dziesmas (patiesībā viena dziesma seko otrai gandrīz vai attacca) atraitnes jautrību uzkurinātais pūlis bļaustīdamies dodas mājās. Izdzirdusi to, dziedātāja nevilšus piešauj pirkstus lūpām, un viņas sejā bija skaidri jaušams sarūgtinājums, bet līdzams tur nekas nav. Nākamās trīs vai četras dziesmas pabojātas, bet pēc tam atkal viss labi.
Pēc koncerta, svētlaimes pārņemts, veļu mugursomu plecos un, lokus pa pilsētu mezdams, tipinu uz staciju.

2018. gada 15. maijs

Karpati, astotā diena

Rahiva



Pamostos ap desmitiem. Nesteidzīgas brokastis. Labi gan, ka nav nekur jāiet. Turklāt tajā pusē, kur Marmarosu Pops Ivans, pamatīgs mākonis.
Izeju pirmo riņķi pa pilsētu. Esmu še bijis divreiz - pirmo reizi 1974. gadā ar vecākiem, otru - pērn caurbraucot. Lai arī pilsēta rakstos pirmoreiz minēta 15. gadsimta vidū, pat par laiku Austroungārijas sastāvā (līdz 1. pasaules karam) neliecina tikpat kā nekas. Daudz padomju laika dzelzbetona. Un jaunbagātnieku (kontranbandistu?) savrupmājas augstiem betona žogiem.
Atrodu valūtas maiņas kantori & tieku pie vietējām naudiņām. (Ukrainā pat Revolut - naudas karte, ar kuru var izņemt 200 eiru mēnesī no jebkura bankomāta pasaulē, turklāt ar labu pārlēses kursu - bieži nav glābēja, jo lielākā daļa Ukraiņas banomātu piemet vēl savu komisiju. Visrijīgākā ir Privātbanka - par 500 hrivnu (=16,5 eiru) izņemšanu vēlējās piemest četru eiru komisiju.)
Saguris ceļinieks sarkanā jakā
Pilsētiņas vienīgajā grāmatnīcā atklātņu nav, toties kādā kultūras preču veikalā (pārdod raibu raibās lietas - no rotaļlietām līdz kosmētikai un rakstāmlietām) vismaz desmit dažādu veidu. Cienījama izvēle pilsētiņai ar 15 tūkstoš ļautiņiem.  Suvenīru veikaliņā pamanu magnētu, uz kura kalni ar eglēm un vīriņu sarkanā jakā ar mugursomu plecos. Neesmu no tiem (я не такая!) , kam visa ceļojumu vēsture pie ledusskapja, tomēr nopērku, jo sarkanā jaka šķiet kaut kur redzēta.  Sāk smidzināt. Dodos atpakaļ uz hosteli (esmu samaksājis par vēl vienu nakti, lai visu dienu līdz vilcienam pusnaktī varētu palikt istabā); pa ceļam nopērku Vinohradivas zemenes: 1,10 eiru kilogramā, saldākas par tāk, ko ēdu Užhorodā. Nu jau līst kārtīgi.
Pačatoju ar draugiem, parakstu pastkartes, nolūztu uz kādu stundiņu. Lietus pa to laiku mitējies. Izeju vēl vienu riņķi pa pilsētu - nekā ievērības cienīga nepamanu arī šajā reizē.
0.32am vilciens Rahiva-Ļviva.

2018. gada 14. maijs

Karpati, septītā diena

Dragobrats-Rahiva


Brokastu esmu pasūtinājis deviņos. Pamostos ap pusastoņiem pāris minūšu pirms modinātāja. Kaut ko no pretējās nogāzes var saskatīt, bet pārāk cerīgi neizskatās. Tad jau manīs.
Pabrokastojis, kravāju pendeles. Viss tikpat miglains kā bijis. Brīdi uz palodzes parotājas vārs Saules stars, bet tikai uz brīdi. Peļķēs lietuslāšu radīti aplīši. Rezerves izeja - pa 4WD braucamu ceļu iet 10 km līdz šosejai & tad ar autobusu vai stopiem uz Rahivu.
Lietus it kā rimst. Uzvelku kalnu zābaciņus: samocītais mazais pirkstiņš jūtas labāk,  nekā bija gaidāms. Iešu tomēr pa kalniem. Dragobrats apmēram kilometra augstumā; no turienes jāuztraušas Lielajā Dvīnī (Близниця Велика, 1881 m), un tad 30km līdz Rahivai uz leju vien, uz leju vien. Pērn pa lietu & miglu kāpu no Dvīņiem lejā uz Dragobratu, tāpēc ceļš puslīdz zināms.
Līdz Pirmajam žandarmam (1й Жандарм, 1763 m) ved slējotāju pacēlāji. Pa ceļam vairākās vietās pāris metru biezas kupenas (Dragobrata slēpošanas nogāzes pret ziemeļiem, tāpēc sezona tur līdz maija sākumam). Pirms pašas virsotnes smidzim piejukušas sniegpārsliņas. Un ikkatram zāles stiebram ledus mētelītis - vakardienas atkala. Beidzamajos simt metros viss smidzis pārgājis smalksmalkā sniedziņā, bet katram stāvu sprungulim, katram viršu zariņam caurspīdīga mētelīša vietā baltā bārzdiņa. Skats neaprakstams. Visu plucina vējš & veido kupenu arī manā kreisajā ausī. Esmu virsotnē. Noskrubinu no plāksnītēm baltās ledus zvīņas, lai fočenē var redzēt, ka esmu Lielajā Dvīnī & līdz Rahivai 27km.
Turpat līdzās vienkārši Dvīnis (Близниця, 1872m), un kartē rādīts, ka no sedlienes starp abiem atdalās taka uz Rahivu. Taku nemana, tāpēc raušos augšā arī otrajā Dvīnī (neko daudz - kādus nieka 60 m), kur zīmēts norāžu stabiņš. Tur tas arī ir. Te piepeši virs galvas mākoņos zilas debess lodziņš. Kādi 20 m lejup, un caur miglas ļerpatām var apjaust apkārtējās kalnu grēdas. Vēl 50 m, un redzama Saule. Nometu vienu lietus jaciņu. Vairākās vietās savvaļas narcises. Ar karotes kātu dažus sīpolus izskrubinu no akmeņainās zemes.
Tālākais gājiens bez lieliem piedzīvojumiem - pa akmeņainu zemes ceļu, ka vijas pa grēdas kori, apliekdams visas virsotnes.
Cik sniedzas skats, visapkart tādas pašas kalnu grēdas. Pa gabalu pazīstu arī Popu Ivanu (Пiп Iван, 2020m) - tajā biju uzkāpis pērn.
Nevienas dzīvas dvēseles, ja neskaita divus vīriņus apvidniekā, kuri vaicā, vai ceļš tālāk izbraucams.
Ceļmalā kādā avotā piepildu ūdens pudeli (rīta vēsumā nolēmu ņemt līdzi tikai vienu; citas dienas bija pat trīs). Laiku pa laikam nometu arī otru lietus jaciņu, tomēr vienā t-kreklā labi tikai aizvējā.
Kādā virsotnē līdzās ceļam mobīlo sakaru tornis; tālrunis rāda, ka tīkls stiprs, cik vien var būt. Piezvanu Aigai: dižas vajadzības nav; lielākoties tāpēc, lai vēlāk nebūtu sirdsapziņa nemocītu , ka neesmu gana daudz  neierobežotas piekļuves mobilajam tīmeklim izmantojis.
Beidzamos astoņus kilometrus maršruts ved pa austriešu būvētu ceļu, kas vismaz simt gadu vecs (austrieši zaudēja šo apvidu 1. pasaules kara rezultātā) & vēl joprojām lieliskā stāvoklī, izņemot vietas, kur turpmākie saimnieki nav vīžojuši kaut maķenīt pielikt roku pie uzturēšanas - iztīrīt caurtekas vai aizlāpīt izskalojumus. Ceļš būvēts no plakaniem akmeņiem, kas likti stāvus: gar malām - prāvāki kā apmales, vidū - mazāki šķērsvirzienā. Ceļš kā serpentīns vijas pa nogāzi lejup, pašā apakšā - Rahiva. Vairākas reizes parausta ikra muskuli, bet līdz īstiem krampjiem nenonāk (pirmoreiz piecu dienu laikā!).
Esmu maķenīt pieklusis & saprotu, ka no rītdienas iecerētā kāpiena Marmarosu (kalnu masīvs) Popā Ivanā (Пiп Iван Марморошский, ~1950m) nekas neiznāks. Tā esot skaistākā Ukrainas virsotne, 17 km/1500 m pa vertikāli no Rahivas, tieši uz Ukrainas & Rumānijas robežas. Tomēr maķenīt prieciņa, ka iecerētie 180 km pieveikti.
Jociņš no Alekša ;D
Aizvelkos līdz hostelim, sarunāju, ka samaksāšu rīt (makā beidzamās simt hrivnas, un kartes viņi neņem), noskaidroju, kurš pārtikas veikals ņem, sapērkos ēdmaņas, izplunčājos dušā & atlūztu.
No nākamā stāsta. Pamostos pusastoņos. Apkārt ziedu nav - tātad, ne zārkā, ne dobē. Toties līdzās gultai maisiņš ar pārtiku. Neskarts. ;D. Kas saldāks par medu?