2019. gada 1. janvāris
@BCN 🇪🇸
26.–29.oktobris. Kišiņeva 🇲🇩
(tapis gaisa kuģī uz Kutaisi 🇬🇪)
Проклятый город Кишинёв! Tебя бранить язык устанет. (Puškins, bijis turp izsūtīts)
Kāpēc Kišiņeva? — Kad parādījās
Covid sertifikāti un beidzās lielā mājsēde, vajadzēja kaut kurp. Ļoti vajadzēja.
Gandrīz vienalga, kurp, ka tik prom. Tajā brīdī turpceļš uz Kišiņevu bija dabūjams
par smiekla naudu. Nopirku. Diezgan bieži nopērku lētu turpceļa biļeti un pēc tam
štukoju, kā lai tikpat lēti tiek mājās. Vēsā prātā apsverot, intetesantāk būtu bijis
laist uz Balkāniem.
Sākotnējo eleganto turpceļu
(divas stundas starp lidojumiem Dortmundē) izčakarēja vizieris — pārcēla pirmo lidojumu
sešas stundas vēlāk. Izdevās salāpīt — ar boļķika rīta lidojumu uz VIE, un tad ar
raini uz DTM. Par jauno biļešu atmaksu gaidāma cīņa ar vizieri. Visa diena ceļā, tomēr tikai viena. Dortmundē turklāt atnāca ziņa,
ka beidzamais lidojums pusotru stundu kavēsies.
Varētu teikt, ka trīs dienas Kišiņevā vienkārši laiskojos: klīdu pa pa parkiem un ielām, sēdēju kafejnīcās un malkoju vīnu. Skatīt tur patiesi gauži maz — pilsēta nekad nav baudījusi Austroungārijas svētību, un ļaunas mēles vēstī, ka Krievijas impērijas laikā tā kļuvusi par guberņas centru ar kukuļa starpniecību. Starp kariem Besarābija (Moldova) bijusi Rumānijas daļa (kā tai pienāktos būt, jo pamatiedzīvotāji runā rumāņu valodā (=rumāņi). Noteikti nav bijusi starp valsts plaukstošākajiem apgabaliem — kur nu tai līdzināties kādreizējās Ungārijas karaļvalsts daļai Transilvānijai! Besarābiju tāpat kā mūs 1940. gadā pakampa Staļins, un neatkarīga tā kļuva 1991.gadā pēc nesagraujamās sabrukuma. No malas raugoties, Moldovai būtu vajadzējis pievienoties Rumānijai, bet vietējiem virsaišiem noteikti labāk tikās būt pirmajiem ciemā, ne padsmitajiem Romā (Rumanijā). Ilgāk pastāvējušām valstīm Latvijas uzrašanās 1918. gadā droši vien šķita tikpat dīvains kāzuss.
Galvenā iela (Stefana del
Mares bulvāris) un divas paralēlās ielas uz katru pusi vēl atgādina pilsētu mūsu
izpratnē, bet tālāk jau sākas īsta Daugavpils: vienstāva dzīvojamās mājas noslēgtiem
pagalmiem un pa vidu pa kādai deviņstāvenei, kurai pirmais un otrais stāvs apaudzis
ar iemītnieku dzīves telpas paplašinājumiem. Diezgan daudz nepabeigtu celtņu, un
galvenās ielas malā pamesta slejas kādreiz pilsētas smalkākā viesnīca Intercontinental.
Nomācoši daudz Staļina laika ēku — varbūt tāpēc tikpat kā ne uz brīdi neatstājās
Daugavpils sajūta. Trešās dienas vakarā beidzot ar prātu aptvēru, kā man Kišiņevā
visu laiku trūcis — nevienas pašas funkcionālisma ēkas. Neatkarības laikā saslietas
samocītas augstceltnes vienos zelta krāsas spoguļstiklos. Tad jau labāk ar taisnstūra
paralēlskaldņiem būtu iztikuši.
Moldova ir trūcīgākā valsts
Eiropā, turklāt lielākā daļa rūpniecības palikusi bandītu pārvaldītajā Piedņestrā.
Tirgū augļi un dārzeņi gandrīz par velti: bumbieri un plūmes €0,30/kg, vīnogas €0,50/kg.
Viens pie otra valūtas maiņas kantorīši, kuros citzemju naudiņu pirkšanas un pārdošanas
kurss tikpat kā neatšķiras — piemēram, 20,28–20,33 lejas par eiru. Cik miljardu
tā jāapgroza, lai kaut ko nopelnītu!? Kādu nedēļu pirms manas ierašanās valstī bija izsludināts ārkārtas stāvoklis sakarā ar Krievijas draudiem aizgriezt dabasgāzes krānu. Moldāvu atbilde krieviem bija patiesi eleganta — bija nogriezuši gāzi kādai mūžīgajai ugunij.
Pirmajā dienā nopirku vietējo
SIM karti: 120GB & 600min iekšzemes sarunu par €1,40. Viņi noteikti atstāj tās
kartes mantojumā! Es ar saviem 2GB mēnesī tēvijā nevaru tikt galā.
Daži (desmiti) saņems pastkartes. Nedomājiet, ka īpaši meklēju tik briesmīgas — pilsētas pašā centrālākajā grāmatnīcā bija dabonami divi komplekti, abus arī nopirku. Markas gan viņiem košas — ne salīdzināt ar Latvijas pasta fifty shades of dung.
Pirmās divas dienas bija īsta
atvasara (27. un 28. oktobrī). Turpmākais texts tapis kādā parkā, sūcot kafiju.
Sajūta kā piejūras
kūrortā pirms slēgšanas uz ziemu: vairums āra kafejnicu slēgtas; tajās, kas vēl
vaļā, oficianti iegrimuši tālruņos & skan nomierinoša angļus mūzika no
saldajiem deviņdesmitajiem (a lá Stings). Visi celiņi lapās, jo kāpēc gan
slaucīt, ja atpūtnieku vairs tikpat kā neviena. Gana silts (+18c) & gandrīz
bezvējš, mušas & lapsenes šiverē ēdamā meklējumos, piesaulē tā vien kārojas
novilkt praķīti, tomēr visu caurstrāvo Lielās Bojāejas sajūta. Man pietrūkst
trūdošu lapu aromāta — sen nav lietus bijis.
Vienu rītu Olita uzdeva sarežģītu
jautājumu: Vai no rīta pamodies Tu zini, kādā valstī atrodies? Nezināju, ko atbildēt.
Ne vienmēr.
Vai nožēloju, ka Kišiņevas
vietā neaizbraucu citurp? — Noteikti ne. Šīs bija vienas no retajām brīvdienām,
pēc kurām nevajadzēja divtik laika, lai no brīvdienām atgūtos (gluži ierasta lieta).
Par atceļa piedzīvojumiem
@BCN — nākamajā textā.
P.S. Pateicība par manu labjutību pienākas arī datoram — visu nakti pirms aizbraukšanas Sarkandaugavā rūca un rādīja,
bet kādas četras stundas vēlāk @VIE bija tumšs un mēms. Viss, kas notiek, notiek
uz labu. Patiesi ceru, ka tulkošanas projektu vadītājiem izdevās izstrēbt manis/datora savārīto.
P.P.S. Rīgā pirmais gājiens bija uz Meža kapiem — ieelpot trūdošu lapu aromātu. Rozentāls un Meierovics vietā.
2018. gada 5. novembris
Karpati, 1.—5. novembris
Kad pirku biļeti, domāju: well, novembris, +8c, lietus — palikšu četras dienas Ļvivā, apstaigāšu muzejus, pāris vakaru uz operu (viņi tikko uzveduši divus Stravinska viencēliena baletus), varbūt vēl kādu teātri, bet nedēļu pirms braukšanas prognoze vēstī — Aizkarpatos pilni +20c! Skaidrs kā dienā: jābrauc uz kalniem!
1. novembris. RIX—KBP (ar ukraiņiem): palietots 737, izlidojam ar sebošanos, Kijivā ierodamies noliktajā laikā, no gaisa kuģa uz terminālu ar autobusu, ierastā rinda pie pašu kontroles, ierastās pasažieru medības Такси не надо? termināļa atklātajā pusē, pabaisa drošības pārbaude iekšzemes lidojumiem, un drīz vien sākas iekāpšana lidojumam KBP—LWO.
Lai gan man atslēga un esmu paredzējis izmest loku pa centru, piedzīvojumu nogurdināts, notiesāju divus atlikušos ābolus, un grasos likties uz auss. Joka pēc ielieku tālrunī veco SIM karti. Tavu brīnumu — no Київстар atnāk ziņa, ka varu dabūt bezmaksas pieslēgumu uz mēnesi. Jā, re, ko dara konkurence! Aizsūtu prasīto kodu uz prasīto numuru, pienāk atbildes īsziņa, bet es tajā laikā jau esmu ceļā uz citu (sapņu) pasauli.
2. novembris, sestdiena. Rīta junda ap pusseptiņiem, aša kafija, līdz stacijai (ar visu naudas maiņu) minūšu divdesmit, un — plāni sāk ļodzīties: pie kases uzraksts, ka piepilsētas vilciena Ļviva—Mukačeve plkst. 7.42 šodien nebūs. Bļāviens, kad pirms nedēļas meklēju vilcienus Укрзалізниця-s tīmekļa vietnē, par to nebija ne vārda. Nākamais piepilsētas vilciens vēlā pēcpusdienā. Pa ceļam līdz centrālai stacijai (ap 10min gājiens) izpētu, ka plkst. 8.33 vilciens Lisičanska—Užhoroda. Izstāvu rindu pie kases, biļetes par laimi dabonamas, un drīz vien esmu ceļā uz kalniem. Pirmā pusotra stunda pa krūmainu līdzenumu, tad sākas kalni, dzelzceļš uzvijas līdz teju kilometra augstumam, un pēc triju stundu brauciena esmu Volovecā. Nākamais likteņa trieciens — iecerētais vilciens atceļam uz Ļvivu pēc divām dienām diktan glauns (& dārgs — lētākā biļete vairāk nekā 20 eiru; salīdzinājumam, piepilsētas vilciena biļete būtu 80 centu). Neļauļju tādiem sīkumiem maitāt dzīvi — ne katrā otrajā novembrī Saule staigā pa zemes virsu & laukā +18c! Nāks laiks, nāks padoms jeb будем решать проблемы по мере их поступления.
Iecerētais autobuss uz Mižhirju sen gabalā, uz nākamo biļešu nav palicis, vēl viens pēc pusotras stundas. Līdz Mižirjai ap 35km; skaidrs, ka šitādā laikā ar stopiem!
![]() |
На право пойдёшь.. |
Pirmais gājiens uz autoostu: svētdienās viens vienīgs autobuss uz Ļvivu — pusdienlaikā; ja ne dārgais vilciens, varētu dzīvoties pa šejieni līdz trim pēcpusdienā. Nopērku biļeti un neraizējos, kā būtu, ja būtu. Carpe diem! Tad uz grāmatu veikalu pie Vikas: iepriekšējā reizē (šogad maijā; Mižhirjā esmu bijis tik daudz reižu, ka pēc taisnības viņiem pieklātos mani iecelt goda iedzīvotāju kārtā ;D) gari & plaši izrunājāmies par kāpšanu kalnos: arī viņa ar ģimeni mēdz to darīt. Vika mani pazīst no pirmā mirkļa, pieslēdz veikaliņa durvis, un ejam pāri ielai iedzert kafiju. Kamēr to darām, viņa mani pa tālruni pieraksta pie friziera (neizklausījās, ka tas būtu pārāk vienkārši), atvadāmies līdz nākamajai reizei, un metos atbrīvoties no peisakiem, citādi vēl visus lāčus kalnos pārbiedēšu. Pēc tam pusdienas mīļajā Terasē (pagalam dīvaini, neviena pazīstama oficianta), uzvelku īsbikses (otrais novembris!) un sāku kāpienu pa labi pazīstamo taku uz Kamjanku (viesnīca Siņevira pārejā ~900m v.j.l.; 15 eiru par skatu, istaba nāk piedevās bez papildu maksas). Kad pirms nedēļas izlēmu šurp braukt, brīvu istabu Kamjankā vairs nebija. Nekas, arī Siņevira ciema viesnīcai ne vainas, vienīgi bez skata.
Kad esmu ticis līdz pārejai, gandrīz satumsis un maķenīt atvēsis. Uzvelku jaciņu. Nieka 6km lejup pa šoseju atlikuši. Tālruni visu laiku turu rokā un paspīdinu, kad tuvojas kāds auto. Viens otrs mērglis nevīžo kājāmgājēja dēļ pārslēgt gaismas, un vienā tādā reizē apžilbināts nepamanu ceļa kranti un nokūleņoju pa uzbērumu lejā. Labi, ka pusdienās iedzēru maķenīt vīna — dzērāji krītot bez smagām sekām.
Veikals, kas līdzās viesnīcai, ciet; dodos uz citu ciema otrā galā. Pie viena apciemošu Ivanu (kādā senā ierakstā — šķiet, 2014. gada x-svētkos — par to, kā iepazinos ar viņu). Sapērkos dažādus gardumus, tostarp, sausu ukraiņu baltvīnu & mājās gatavotu lečo, un dodos pie Ivana. Ivans ceļ guļbūves pa visu Rietumukrainu, un — kā jau gaidāms — viņa nav mājās. Viņa saime pieradusi, ka parādos visnegaidītākajos brīžos. Pasērstu ar kundzi, atstāju latviešu bombītes un sieru, novērtēju, kā jaunākā atvase Zlata braši tipina savām kājām (iepriekšējā reizē pirms pusgada tikai rāpoja), un dodos atpakaļ uz viesnīcu. Nevarētu teikt, ka mocītu bezmiegs.
3. novembris. Pie debesīm neviena mākoņa, un tālrunis vēstī, ka šodien līdz +20c. Kafejnīcā, kas viesnīcas ēkas pirmajā stāvā, brokastā apēdu divus pārīšus pildītu pankūku, un ap deviņiem esmu ceļa malā. Plāns — ar stopiem līdz Siņevira ezeram, un tad pa kalniem un gar Kamjanku atpakaļ. Pirmais auto manējais! Apstājušies, protams, aiz tīrās ziņkāres — ne katru dienu ceļa malā Velēnu vecīši īsbiksēs ar stopošanas plāksnīti rokā. ;D Ģimenīte no Kijivas ar divīem meitukiem tā ap gadiem desmit; tēvs — Krimas tatārs. Pēc 15km brauciena atvadāmies kā vistuvākie draugi.
Izrādās, la tiktu pie ezera, jāpērk biļete par pārdesmit hrivnām (mazāk par eiru); iepriekšējās reizes tātad esmu skatījis par zaķi. No ciema (Синевирская Поляна) līdz ezeram kāds pusotrs kilometrs; apeju ezeram apkārt, atrodu taku un kāpju kalnup. Šī trešā reize, kad mēroju šo gabalu; somā karte, bet pēc tās lielas vajadzības nav. Plecā aukliņsoma ar puslitru ūdens un pāris āboliem; kabatā – tālrunis ar vietējo pieslēgumu: nav jāgaida vakars, varu tracināt draugus Latvijas novembra pelēkumā ar šejienes spozmi metodiski ik pa stundas ceturksnim (vai biežāk, ja īpaša vajadzība ;p). Oranžā jaciņa (atcerieties — koši tērptam līķim daudz vairāk cerību, ka to kādreiz uzies!) somā; to uzvilkšu tikai pie Kamjankas, kad būšu ticis uz šosejas.
Siņevira ezers — dīvains veidojums kalna nogāzē, līmenis 989m v.j.l. Gudri vīri spriež, ka izveidojies zemestrīces rezultātā. Neticu visādiem lētiem māņiem, bet tāda dīvaina sajūta tur allaž pārņem.
Pļavā, kas maķenīt virs ezera, divas viensētas: viena — apdzīvota, otra — nesen pamesta un tagad tūristu apdzīvota. Pārsteidzoši, bet pie tās kriucifikss ar pagalam svaigu izšūtu dvieli.
Pastaigas bez mugursomas tīrā izprieca, drīz esmu Ezerkalnā (г. Озерна, 1495m), no turienes pāris kilometru pa līdzenu kalna kori, šauru kā kārna kaķa mugura. Tad cauri vējgāzei un pa izcirtumu lejup uz sedlieni, kur satek meža izvešanas ceļi. Karpatos cērt baisi; angļu vides sargi 2018. gada sākumā publicēja ziņojumu par nelikumīgas mežizstrādes apmēriem Ukrainā. Nešķiet, ka tas būtu mazinājies. Milzīgi izcirtumi (kalnos, kur īpašs erozijas risks), kaut kur lejā rūc motorzāģi un līdz asīm pa dubļiem ņemas kokvedēji Урал-i.
Atkal pārsimt metru uz augšu līdz 1500m augstumam: tā robeža, kur beidzas mežs un sākas Alpu pļavas. Uz kalna kores vēja locītas egles, un zemē — sarkans no brūklenēm. Saldas, jo saldas, vienīgi birst no ceriem no mazākā pieskāriena. Tās manas pusdienas. Vēja, var teikt, nav, un vienā t-kreklā & īsbiksēs pats labums. Ap šodienas augstāko vietu — Kamjankas virsotni (1578m) — kalnu priedītes. Kaut kur iet galvenā taka, bet pēc mizas nobrāzumiem un uz zemi noliektajiem stumbriem redzams, ka katrs te cīnījies uz priekšu, kā pratis. Brīžiem nākas mesties četrrāpus; ar mugursomu būtu visai interesanti. Kamjankas virsotnē betona obelisks (interesanti, kā viņi to cementa daudzumu šurp dabūjuši!), bet skata nekāda, jo mazo sūnu pleķīti ieskauj kalnu priedes augumā krietni virs manis.
Lejupkāpienā sākumā dzelteniem ķērpjiem noaugušu akmeņu lauki, tad sākas mežs – sākumā zemāks un skrajāks, tad gluži kā Latvijā. Pusceļa līdz Kamjankas viesnīcai parādās pa kādam dižskabārdim, tad arī kalnu slēpošanas trase un tās pakājē — viesnīca. Vēl 6km lejup pa šoseju (šoreiz puskrēslā) un esmu savā istabā. Esmu kustējies kādas septiņas stundas. Kafija godam nopelnīta.
![]() |
Heil dir, Sonne! Heil dir, Licht! |
Vienu no aizvakar pirktajiem vīniem esmu ielējis tukšā kefīra pudelē un divarpus stundu ilgajā ceļā līdz Mižirjai izsūcis. Saule silda kā maijā, un ir tik labi, ka varētu nekur nebraukt. :)
Brokasts Terasē, loks līdz pastam iemest sarakstītās pastkartes, un tad jau jādodas uz autoostu. 12.20pm БАЗ busiņš dodas ceļā. Katru reizi, kad iekāpju tādā, domās atgriežos bērnībā: Pionieru pilij bija vairāki līdzīgi (iespējams, ПАЗ-iņi), tie plīsa bez mitas, bet līdz galam allaž tikām. Pēc saraksta līdz Ļvivai sešu stundu brauciens. Sākumā, kur ciems aiz ciema, piestājam pie katra staba. Aiz Viškivas pārejas (930m v.j.l., uz Aizkarparu un Ivanofrankivskas apgabala robežas) gandrīz neviena ciema, arī ceļš šķiet nesen labots (kad 2015. gadā braucu pa to pirmo reizi, tas drīzāk bija slaloms ap bedrēm ar ātrumu dažviet ap 15km/h), un jūtams, ka šoferītis grib tikt mājās pēc iespējas drīzāk. Bet laiks aiz pārejas tāds, it kā neredzamai sienai būtu cauri izbraukuši: migla & ne vairāk par +10c. Tas tāpēc, lai nebūtu tik žēl braukt prom. Pilsētiņās — Doļinā, Boļehivā, Strijā — piestājam tikai pasažieru izlaišanai un uzņemšanai; pieturām šosejas malā laižam garām. Nebūtu arī jau arī vietas, kur vēl kādam iespraukties. Lēšu, ka tiksim galā krietnu sprīdi pirms noliktā laika (6.20pm), tāpēc pusceļā starp Striju un Ļvivu tīmeklī nopērku biļeti uz Seviljas bārddzini (sākums 6pm) Ļvivas operā; otrajā balkonā pie ejas — tur ielaidīs arī tad, ja maķenīt nosebošos. Kjūt — būs šajā braucienā izpriecas arī ķermeņa augšdaļai. :)
Piebraucam pie stacijas bez ceturkšņa sešos, tūliņ nāk tramvajs; pavaicājis, vai iet uz centru, kāpju iekšā. Pēc pāris pieturām aptveru savu misēkli: uz centru jau iet, bet ar pamatīgu līkumu, bet neko darīt. Esmu tērpies Mižhirjas Saulei, ne Ļvivas/Latvijas novembrim: kalnu zābakos, īsbiksēs & iesvīdušā t-kreklā, kam jaciņa virsū uzmesta. Kamēr braucam, pāraujos & sagatavoju pāretērpjamās drānas. Izkāpju Rātslaukumā, teciņus metos uz operu, tās priekšā pārtērpjos un ar stundas ceturkšņa nosebošanos metos iekšā.
Kad iekrītu sēdvietā, tikko beigusies uvertīra, bet ne jau tas galvenais. Ļvivā bezgaljauks opernams – tikpat liels kā Rīgā, celts ap 1900. gadu, bet nav cietis rekonstrukcijā. Orķestris jēdzīgs, dziedātāji — kā kurš, bet iestudējumi (kopš šī gada ar jauna direktora atnākšanu gan pamatīgas pārmaiņas) — kā iz 40 gadu senas pagātnes: fonā allaž smuka Toskānas ainava (nē, šoreiz tā tomēr Sevilja — kā scenogrāfs, tur nebijis, pilsētu iedomājis), pseidotautiski tērpi, papjēmašē butaforijas & plastmasas puķu vijas. Un visi pamatīgi pārspēlē. Komiskā operā vēl nekas, bet kādā nopietnākā gabalā tas patiesi tracina. Bet es kaifoju par negaidīto papildinājumu braucienam.
Kad opera galā, dodos vakariņās uz Пузата Хата-u, mūsu lidiņa līdzinieku, tad uz hosteli. Duša & gulta, nekas vairāk man nav vajadzīgs.

Pieceļos agri, lai paklīstu pa pilsētu. Saule atgriezusies, un atkal žēl braukt prom. Īsts zelta ļistopads (лiстопад — novembris ukraiņu val.). 11.26am dodos ceļā. Nākamā pietura — Kijiva, plkst. 5.21pm, tomēr nosebojam minūšu divdesmit. Metos uz galveno pastu, jo kārojas jauno ukraiņu marku ar kukaiņiem (Ļvivā nebija!). Kamēr tieku pastā, jau pāri sešiem, filatēlijas nodaļa ciet, bet darbiniece vēl uz vietas. Viņa nespēj pretoties rudzpuķzilu acu skatienam, un tieku pie desmit blokiem kāroto marku.
Tālāk ar metro uz staciju Харківська, no turienes — ar SkyBus uz KBP. Iznāk panervozēt, jo vairāki autobusi, no galvenās stacijas pārpildīti braukdami, nemaz neapstājas. Tad uzrodas taksists, kas savāc četrus pasažierus, un par autobusa biļetes cenu aizved mūs līdz lidostai. (Kopš 2018. gada decembra no Kijivas galvenās stacijas uz KBP braukā autobusam līdzīgs vilcieniņš.)
Drošības pārbaude ar nelapniem darbiniekiem, robežsargi un drīz vien esmu pie izejas uz lidmašīnu. Kāda pusotra stunda gaisā, un esmu RIX. Vēl stunda, un — Sarkandaugavā. Hmm, dīvaini, gājēju pāreja pāri dzelzceļam pie Gaujienas ielas pieturas nav apgaismota. Un arī ceļi starp namiem tumši, un retā logā plaiksnī vāra gaismiņa. Pusnakts tā kā par agru tādai elles tumsībai. Atskārstu, elektrība beigusies. Nākamajā rītā audits Kalvenē. Vienīgais, ko zinu, — uzņēmuma nosaukums, bet datora baterija pēc ceļojuma galīgi sausa. Un tīmeklis arī bez elektrības neiet. Uzrakstu Ģirtam, lai uzlādē savējo un ielādē tajā audita ziņojumu, ieslēdzu visas spuldzes un radio, un liekos uz auss, ko citu? Pudivos mani pamodina LR3 Klasika un spožas gaismas. Uzlieku lādēties visu, kas lādējams, un liekos atpakaļ migā. Krāšņs brauciens bijis. :)
2018. gada 19. jūlijs
Tbilisi, 27. jūnijs - 1. jūlijs
26. jūnijs, RIX-KBP-(TBS)
Pāris ielu gājienā no Kreščatika atrodu dažas vietas, kur nekad neesmu bijis. It kā sakopts, bet netīk man Kijiva, netīk! Diezgan daudzi - gan čiloveki, gan žinkas - brudierētos kreklos. Jūtos gluži kā Latviešu Kolektīvās Pašapmierināšanās Svētkos, kas pēc dažām dienām - bez manis! - sāksies Mežaparkā. Mīļajā Ļvivā (kur 90% ukraiņu) citādas ukrainiskuma izpausmes - ne no pūralādēm.
Tā kā saujā sitis vēl neesmu, turklāt uzradusies kārtībnieki, kas ņemas skaidroties ar manu vedēju, kāpju autobusā. Kūl, brauc uz staciju pilsētas centrā.
Arī uz biļešu automāta norādes skaidrā sakartveļu valodā, tostarp minēts arī skaitlis 50. Par laimi, naudas mijas rezultātā esmu ticis arī pie dažām kapeiciņām, ieberu aparātā 50 tetri (1 lari=100 tetri), un tas aplaimo mani ar biļeti. Brauciens - 17 centu: labais! Divi ārzemnieki mēģina kaut ko samainīt pie šoferīša, bet viņam nav sīcenes. Atdodu atlikušās kapeiciņas, bet divām biļetēm neiznāk tik un tā. Tad kāds vietējais puisis ar savu e-talonu vienu biļeti viņiem uzsauc.
Necik ilgi, un dodamies ceļā. Sākumā gabals pa šoseju, tad pilsēta klāt. Pamanu vairākas mūslaiku celtnes, no kurām gluži vai elpa aizraujas. Vēlāk dienasgaisgaismā gandrīz visu atpazīstu.
Pēc pusstundas brauciena stacija klāt. It kā skatījos, ka hostelis ne pārāk tālu no šejienes, bet, gatavodamies braukt ar taksi, neesmu apgādājies ne ar papīra karti, pat ne izdruku no booking.com; viedtālrunis - cerībā, ka to ceļojuma laikā salabos, - (ne)vaid somā miris. Neatliek nekas cits kā taksis. Pirmais, kam vaicāju pēc Tsinamdzgvrishvili ielas, to zina. Sēstos iekšā & braucam. Izrādās, ka hostelis turpat ap stūri - ne tālāk kā 3 km no stacijas. Dodu piecus lari (arī tas pārmaksāts, ja brauciens no lidostas maksā 30), šoferītis kaut ko pukst par desmit, bet pie rīkles neķeras.
Hosteļa pagalmam priekšā paaugsts metāla žogs; meklēju zvana pogu, bet tad nejauši nospiežu vārtiņu rokturi - tie vaļā. Kad esmu ticis līdz ieejas durvīm (arī tās vaļā) pusotrajā stāvā, no ēkas aizmugures parādās jauns cilvēks, ierāda istabu & novēl labu nakti. Pa istabas logu redzams izgaismots televīzijas tornis kalnā otrpus upei & kāda dīvaina milzu kaste zem tā.Kondicionieris nevēlas klausīt manām pavēlēm, tāpēc ļaujos Lisabonas naktij. Ārā vismaz +25c.
2018. gada 1. jūlijs
ieskrējiens Karpatos
1. jūlijs, TBS-KBP-CWC
Gaisa kuģis no TBS ierodas KBP ar pusstundas kavēšanos, bet šoreiz pārsēšanās bez pārskrējiena no viena ļitaka uz otru. Robeža bez lielām rindām, visa bagāža kā gliemezim pie sevis; iznāk pat laika apsēstos un notiesāt beidzamos Sakartvelo tomātus & brinzu.
Esmu Čerņivcos (CWC) bijis pirms gadiem trīsdesmit un no pilsētas neatceros pilnīgi neko. Bija junioru treneris kādā treniņnometne, turpceļā Ļvivas stacijā nospēra somu, augusta beigas vai septembra sākums bija padevies pavēss un lietains; atceros tikai to, ka tīstījos Mairitas džemperī, kamēr viņa pa mežu dzīvojās/orientējās.
Beidzot gadījies mīļais Embraer-ītis 190. Uzšaujamies gaisā, palidojam maķenīt līmeniski un laižamies lejā. Černivcu lidosta mazmazītiņa; Spilves lidostas ēka salīdzinājumā izskatās gluži vai pils. Kamēr lidojām, satumsis. Esmu izpētījis, ka no lidostas līdz hostelim ap 5 km, un ielāgojis svarīgākos ceļa posmus.
Sākums tikpat ainavisks kā Daugavgrīvas iela pie Spilves lidlauka. Pāris pagriezienu, virziens it kā pareizs, tomēr drošības pēc nolemju pavaicāt kādai jaunai dāmai. Izrādās, arī viņa brauc uz centru. Tūliņ pat nāk trolejbuss (biļete divas hrivnas=septiņi centi), kāpjam iekšā un visu ceļu pavadām aizrautīgā sarunā par kalniem. Izrādās, arī Roksanai tīk staigāt pa kalniem, un ir diezgan daudz vietu, kur esam bijuši abi divi. Sākumā sarunājamies krieviski, bet tad pēc mana ierosinājuma pārejam uz ukraiņu mēli. No manas puses gan pilnīgs suržiks (krievu un ukraiņu valodas sajaukums). Viņa pastāsta par kādām sārtām puķēm, kas tik tikko uzziedējušas augstu kalnos un ar kurām saitās kāds ticējums: ja žinka tās atrod, noplūc un uzdāvā čilovekam, šim nekas cits netliek kā šo precēt; atrod arī foto tīmeklī, bet es tādas nekad acīs neesmu redzējis.
Roksanai (izrādās, viņa studē zobārstniecību) sarunāta tikšanās ar draugu Andriju. Divatā viņi izvadā mani pa centru, pastāsta, kas jāapskata nākamajā rītā, un aizved līdz pašam hostelim gluži līdzās universitātei. Tik daudz esmu paspējis izlasīt, ka universitāte svarīgākā skatāmā vieta pilsētā.
Hostelis nesen atvērts, viss svaigi remontēts un nevainojami tīrs. Ķēķī koplietošanas ēdmaņu plauktā atrodu kafiju, un kopā ar kilogramu Sakartvelo aprikožu tā manas vakariņas. Kamēr tieku līdz gultiņai, jau divi naktī.
P.S. Roksana man rādīja šo Monarda didyma ziedu - как пить дать! Skaidrs, ka nevar būt redzēts, jo aug tikai Ziemeļamerikā! Bet ticējums saistās ar mītisku червона рута, kas rada papardes ziedam & zied tikai Jāņu naktī. Mītiskā auga prototips varot būt vairāki augi, viens no tiem - Kočī rododendrs (Rhododendron myrtifolium/kotschyi), kas aug Ukrainā, Rumānijā un Bulgārijā. Lai kā arī tur nebūtu, neviena necentās man tādu iesmērēt, un neviena man jāprec nebūs. Vismaz šogad.
2. jūlijs, Čerņivci-Rahiva
Pieslienos astoņos, jo pirms autobusa (1.10pm) jāpaspēj kaut maķenīt pilsētu aplūkot. Šodien paredzēts septiņu stundu ceļojums ar diviem autobusiem Černivci-Kosiva-Verhovina-Šibene. Pirms diviem gadiem Šibenē sāku kāpienu Čornogoras grēdā (kur Hoverla & (Čornogoras) Pips Ivans), un ciemā man iesildīta guļvieta (par to, kā to atradu, lasāms šeit).Ar maķenīt piepūles atrodu restorānu Baklažāns (Mans baklāžana kungs), kurā var dabūt pildītas biezpiena pankūkas (налисники), pabrokastoju, un metos pilsētā pa īstam. Pamatīga gājēju iela ar kokiem kastēs, īpaši šai ielai raītiem soliņiem, dažām bronzas satujām. Pretī Baklažānam Paula Selāna (Paul Celan) literatūras centrs; pareizi, viņš taču šeit dzimis! Selāns ir žīdu izcelsmes vācu dzejnieks, bijis čomos ar Martinu Heidegeru, un mīļais Maikls Naimans ar viņa sirrealistisko dzeju radījis dziesmu ciklu, kas tā arī saucas - sešas Selāna dziesmas.
Pārsteidzoši daudz baznīcu. Kāda neogotiska pagalam līdzīga svētā Jāņa baznīcai Rīgā; durvis pusvirus, un kungs pie baznīcas vārtiem māj, lai eju iekšā. Bijusī godība skaidri jūtama: slaikas kolonnas, tīklu velves un dažos logos saglabājušies vitrāžu fragmenti, bet citādi skats bēdīgs: uzlauzta grīda, altāra vietā vienkāršs galds un kaut kur sadabūti koka soli, kādi manā jaunībā bija Rīgas nomales kinoteātros. Kungs ienāk un pastāsta, ka draudze baznīcu atguvusi pirms pāris gadiem, pirms tam bijusi noliktava un arhīvs. Valsts atjaunošanā nepiedaloties, un esot jāpriecājas, ka vismaz netraucējot.
Ieskrienu pastā un iepērkos krietni pamatīgāk, nekā esmu nodomājis (gaumes lieta, es neesmu redzējis skaistāku pastmarku par ukraiņu). Universitātei atlikusi nieka pusstunda.
Ēku kopums būvēts ap 1860.-80. gadu kā Bukovinas un Dalmācijas metropolītu mājvieta. U burta veidolā izvietotas ķiegeļu ēkas, atvērtajā pusē - tādu pašu ķieģeļu arka ar ar kaltiem vārtiem. Pirmajā brīdī apjūku no stilu sajaukuma: kaut kas no mauriem (par lielu kaunu neesmu bijis Alhambrā), kaut kas no romānikas, kaut kas no Bizantijas. Iekšiene visai atgadina mūsu Ģildes, tikai kokgriezumu vietā akmens kalumi. Daudz telpu atvērtas apmeklētājiem, tostarp arī kolonnu zāle, kurā tobrīd darbojas uzņemšanas komisija. Esmu kā apburts; brīnumainā kārtā nemana nekādu mūslaiku papildinājumu no plastmasas, riģipša utt. Dārzs zemes gabala dziļumā dienesta lietošanai. 2011. gadā iekļauts UNESCO Pasaules kultūras mantojuma sarakstā. Nākamajā reizē noteikti pasūtināšu ekskursiju.
![]() |
Čerņivcu gaismas pils |
Metos uz hosteli turpat aiz stūra, paķeru mugursomu un dodos uz mikriņa galapunktu līdzās universitātei. Autobuss no kādas dīvainas Bobrobuta autoostas (Čerņivcos to trīs vai četras) krietnu gabalu no centra pāri Prutai. Dīvaini: nogaidu kādas 15 minūtes, bet nav ne mikriņa, ne kāda cita gaidītāja. Šis autobuss - vienīgā iespēja šodien nokļūt Šibenē, tāpēc dodos medīt taksi. Turpat jau arī ir. Pa ceļam šoferītis pastāsta, ka Dobrobuts ir tirgus; šodien (pirmdienās) slēgts, tāpēc autoostai, iespējams, nevarēšot piebraukt gluži klāt.
Ne vairāk kā desmit minūšu brauciens, un esam Dobrobutā - milzīgā rūpniecības tirgū, kas izvietojies abpus četrjoslu ielai; rajons velk uz Bolderājas pusi. Piebraukt patiesi nevar, un pa gabalu redzams - tirgus slēgts. Šoferītis piedāvā iedot tālruņa numuru: ja nu jābrauc atpakaļ, es - lepni atsaku: vai nu es mēli norijis, ka tirgus būdu vidū autoostas netradīšu.
Dodos uz to pusi, kur vajadzētu būt autoostai: tirgus kā izmiris, pat neviena sarga, kam ko pavaicāt. Beidzot kāds rūcošs smagais: šoferītis teic, ja jau tirgus ciet, tad autoosta noteikti ar'. Jūtu, ka mani plāni sāk grīļoties.
Iedams atpakaļ uz lielo ielu, paskatos kartē, ka līdz stacijai pa taisnāko ceļu varētu būt kāds pustundas gājiens. Rajons tāds, ka sabiedrisko transportu vai taksi velti meklēt.
Eju pāri Prutai: beidzamo nedēļu Centrāleiropā pamatīgi lijis, upe pilna strauja duļķaina ūdens, kurā ik pa brīdim aizpeld pa izrautam kokam ar visām saknēm. Viedtālruņa trūkums maķenīt apgrūtina dzīvi; ar Ukrainas pieslēgumu varētu kātot un vienlaikus sērfot citas transporta iespējas. (Manējais atteicās lādēt bateriju ap 15. jūniju Budapeštā, un pēc tam nevienā vietā neesmu uzturējies gana ilgi, lai nabadziņu dabūtu atpakaļ pie dzīvības: nedēļai Rīgā pa vidu bija Jāņi, kad visa dzīve tik ap alu & šašliku vērpjas, Kijivai pēc tam esmu vairākas reizes cauri izšāvies, Tbilisi pat atradu oficiālu HTC servisa centru, kur man piedāvāja divu dienu laikā noskaidrot, kas par vainu; labot būtu varejuši, kad es jau prom no turienes). Gabals pa dambi gar Prutu: pilnīgi lauki ar dažiem bezpajumtniekiem, tad cauri à la Ganību dambja sānielām, un drīz vien esmu pie stacijas (iespaidīga jūgendstila ēka itin labā stāvoklī). Pa ceļam esmu izprātojis: Šibenē šodien pilnīgi noteikt nenokļūt; jācenšas tikt līdz Ivanofrankivskas-Rahivas šosejas (Deļatina? Jaremče?), un tad tālāk ar autobusu (hmm, pavēls!) vai stopiem uz Rahivu. Stacijā noskaidroju, ka vilciens uz rietumiem (Kolomiju) pēc stundas un desmit minūtēm.
Hostelis piecpadsmit minūšu gājienā no stacijas: tur vismaz tīmeklis. Ticis hostelī iedzeru kafiju & vēsu galvu novērtēju iespējas: 2.40pm vilciens uz Kolomiju, pēc neilga brītiņa cits tālāk uz Deļatinu; galā būšu 6.40pm. Tad jau redzēs, ko tālāk. Ieskatos arī autobusu sarakstā: skaidri & gaiši rakstīts, ka iecerētais autobuss uz Kosivu pirmdienās neiet. Nu, jā, manā laikā trešajā klasē nebija integrētu uzdevumu, kuros jāizpēta autobusu saraksts un jāpasaka, 1) cikos pirmdienā visagrāk iespējams nokļūt no Krūzīšciema Bļodiņciemā, 2) kurā nedēlas dienā visvairāk braucienu starp abiem ciemiem, 3) kas liecina, ka Krūzīšu ciema vecim Bļodiņās mīļākā. Grūtā bērnība vajājusi mani visu turpmāko dzīvi.
Kātoju atpakaļ uz staciju un nonāku tur, kad līdz vilcienam atlikušas astoņas minūtes. Divi kases, un pie abām rindiņas, kas nekust uz priekšu ne drusku. Pēc pusotras minūtes aptveru, ka šeit nekas neiznāks. Metos pie izziņu lodziņa un vaicāju, vai biļeti var nopirkt vilcienā. Nevarot (dīvaini, savām acīm esmu redzējis, ka konduktori piepilsētas vilcienos pārdod biļetes tāpat kā pie mums), līdz kurienei man vajagot. Līdz Deļatinai. Esot jāpērk piepilsētas kasē, kam seko mājiens ar roku. Metos norādītajā virzienā, nekādas rindas un par 25 hrivnām (~85 centiem) tieku pie biļetes. Asti vilciena durvīs gluži neiecērt, bet daudz arī netrūkst.
Divu stundu brauciens, un esmu Kolomijā. Tas pats vilciens tālāk uz Deļatinu pēc 40 minūtēm. Dodos meklēt kaut ko ēdamu, bet tad ieraugu stacijas laukuma malā frizētavas būdiņu. Pagaidu, kamēr frizierīte izkūpina cigareti, un par divām mūsu naudiņām tieku vaļā no peisakiem. Par laimi, šeit iepriekš pavaicā, pirms ķeras pe uzacīm (atsaku, protams, citādi līdz vecumdienām nekādi neiznāks panākt Leonīdu Iļjas dēlu & dažu sugu pingvīnus). Tā aizpļāpājos ar frizierīti, ka teju nokavēju vilcienu.
6.40pm esmu Deļatinā. Autobusa pieturā vairāki kara vīri kaut ko gaida. Drīz esot kādam jābūt. Tiešam, Žitomira-Jaremče (nekāds dižais gabals līdz turienei, toties tur autoosta). Jaremčes autoosta ciet, un kāds vīriņš teic, ka šovakar vairs autobusu uz Rahivu nebūšot. Saraksta nekur neredz. Kājām dodos cauri pilsētiņai: tā esot pati krutākā visos Karpatos (ja neskaita glancēto Bukovelu, kas tomēr kurorts bez pamatiedzīvotājiem, ne pilsētiņa) - plašākās izklaides un iepirkšanās iespējas, augstākās naktsmītņu cenas.
Ticis līdz pilsētiņas robežai, izvelku no somas hostelī izprasīto kartona kastes dibenu, trekniem burtiem uzrakstu uz tā PAXIB un stājos šosejas malā. Aina ne pārāk iepriecinoša: gandrīz vienīgi smagie un pabiezi apvidnieki. Un tad kā debesu brīnums - busiņs Ivanofrankivska-Solotvino. Kā kulaks uz acs. Apstājas! Pirmos piecus kilometrus nobraucu, stāvēdams uz zemākā pakāpiena uz vienas kājas, tad šoferītis mani (un mugursomu!) iekārto uz motora pārsega sev līdzās. Pusceļā (Jasiņā) pārvācos uz brīvu sēdvietu.
Ap desmitiem ieripojam Rahivā. Gājiens uz Marmorosu Pipu Ivanu glābts! gustavs kā Karlsons: izmests pa parādes durvīm, viņš pa sētas pusi aši ielavās atpakaļ. Šis tas zaudēts (gājiens pa interesantu grēdu pa pašu Ukrainas un Rumānijas robežu & romantiska nakts zem klajas debess; ar speķīti, šnabīti & sērskaliņiem vasaras viducī varēt būt kjūt indīd!), šis tas iegūts - nebūs jāstiepj līdzi mugursoma un daudz mazāka iespēja sastapt robežsargus (dažādos avotos aprakstītā uzturēsanās procedūra pierobežas zonā atšķiras). Dodos uz iegulēto hosteli. Par nepilnām piecām mūsu naudiņām esmu vienīgais viesis četrvietīgā istabā. Aizteku vēl līdz diennakts veikalam pēc kaut kā ēdama, bet tas jau vairs maz no svara.
3. jūlijs, Marmorosu Pips Ivans (1938 m)
Draugi stāstījuši, ka Marmorosu masīva Pips Ivans - skaistākā virsotne Ukrainā. Biju domājis uzkāpt tajā pagājušajā gājienā Karpatos pirms pusotra mēneša, bet pēc 180 km piecās dienās biju maķenīt saguris, kāju mazie pirkstiņi - vienās tulznās, turklāt bija uznācis nelaiks.Noguļu līdz deviņiem, sapērku dārzeņus & biezpienu vakariņām (& dažas pastkartes) un 11.12am aukliņsomu plecā un lielisku 1: 50 000 taku karti uz ūdensizturīga papīra rokā dodos kalnup. Somā ūdens pudelīte (ceļa būs daudz avotu), trešdaļklaipiņa rupucīša, četri tomāti, oranžā lietus jaciņa (atcerieties, koši tērptam līķim daudz lielākas izredzes...) & aprakstītā stopošanas plāksnīte, jo atceļā no virsotnes grasos doties uz tuvāko ciemu pie šosejas, ne Rahivu. Kādā vecākā kartē atminos redzējis, ka no Rahivas līdz virsotnei 17 km (kas neizrādīsies gluži taisnība).
Laiciņš - tieši tāds, kā pareģots; ne par karstu, ne vēsu. Ticis pilsētiņas beidzamās ielas galā, nometu t-kreklu. Pirmo pusotru stundu gājiens pa smago iebrauktu ceļu pa pļavām. Viss zied kā traks: tuvojas taču viņu Jāņi - Ivana Kupalas nakts 6/7. jūlijā (arī austrumu pareizticīgo baznīca inkorporējusi pagānu rituālus savā paradigmā; pēc Gregora kalendāra, protams). Kādā sedlienē ceļam gals, un tālākais pa labi iestaigātu meža taku. Tikpat kā nemana ne pamestu plastmasa pudeļu, ne citu atkritumu: acīmredzot, tie ir melleņu lasītāji, kas poloņinās (alpu pļavās) aiz sevis drazu kaudzes atstāj. Vietām pāri takai vējš nogāzis kādu egli, dažviet taka izved kādā pļavas pleķītī. Kādā no tādiem sagūlis pulciņs sestklastnieku, kājas uz prāvām mugursomām pret debesīm saslējuši. Sarunu nedzird: laikam nabaga bērni galīgi nodzīti. Gabalu pa gabalam pa avotam; daudzos koka renīte vada ūdeni garās vienkoča silēs; acīmredzot, zirgu dzirdināšanai.
Kādā brīdī sadzirdu priekša zvaniņa skaņas, pamazām tās kļūst skaļākas un skaļākas, līdz ieraugu pašu skaņas avotu - bēru pusaugu kumelēnu asti teju līdz zemei - un viņam priekša - māti, kurai mugurā gadu divpadsmit vecs vīriņš mugursomu plecos un ogu liekšķeri pie sāniem. Četras kājas - labi, divas - vēl labāk, vismaz līkumojot starp nogāztiem stumbriem. Kad esmu ticis viņiem garām, abi ar mazo vīriņu novēlam viens otram: Счастливенько!, un mūsu ceļi šķiras. Pēc četru stundu gājiena nonāku uz meža ceļa; pie tā rādītājs Rahiva 18,5 km, Pips Ivans 6 km. Te tev nu bija 17 kilometru!
Vienu kāju kapā, otru - Ukrainā, trešo (hmm?) - Rumānijā |
Tuvākajā virsotnē krusts; kādā, kas maķenīt tālāk, betona stabiņš kārtīga vīra augumā. Tālākā par pusotru metru augstāka, bet uzraksts kartē tā, ka nav saprotams, kurš (īstais) Pips Ivans, bet vai nu tas svarīgi. Ir arī Ukrainas valsts robežstabs, tik ne žoga, ne robežsargu. Izmantoju tādu nolaidību, un nelegāli iekāpju Rumānijā abām kājām: tā sešpadsmitā ārvalsts, kurā šogad esmu bijis.
Cik tālu vien skats sniedzas, grēda aiz grēdas. Kādā gravā nomelnējušas pērnā sniega paliekas; ziemā tas tur noteikti saputināts desmitiem metru biezumā.
Pulksten's nāk pusseši, jāpošas lejup. Pēc rādītāja pie namiņa iznāk, ka no virsotnes līdz Kostiļivkas ciemam (šosejai) 19 km. Pirmie pieci kilometri pa to pašu ceļu, pa kuru kalnup. Pie ganu mājiņām pa gabalu samājos ar turienes ļaudīm un nogriežos pa taku mežā. Augšupceļā redzēju, ka pa to aizbrauc divi motociklisti; droši vien aizveda uz ciemu sastrādāto biezpienu & krējumu. Šī taka bez marķējuma uz kokiem, un kādā vietā, sekodams motociklu pēdām, aizeju pa ceļu, kas kartē nav zīmēts. Diezgan drīz to atskārstu, bet visi ceļi šeit ved lejup/uz Kostiļivkas ciemu, tāpēc negriežos atpakaļ īsto taku meklēt. Vairāki kilometri pa stāvu, diezgan izdangātu meža ceļu, līdz nonāku uz labi uzturēta meža izvešanas ceļa, kas vijas līdzteku upītei. Neseno lietu barota, upe gultne pilna līdz malām, ūdens putodams lēkā pa klintsbluķiem. Vietām klintis no abām pusēm sanāk gluži kopā, un upītei un ceļam nākas saspiesties cieši kopā, lai izlīstu pa spraugu. Smaržo pēc mitruma un treknas augsnes, vietām ceļa malās milzu māllēpes man līdz viduklim.
Abpus ceļam vairākas cirsmas un dažāda svaiguma treilēšanas traktori TT-4. Kad mācījos par mežizstrādes inženieri, Latvijā tādi vēl bija sastopami. Kad vēlāk aizsūtu bildes bijušajam kolēģim Girtam, saņemu atbildi: Izskatās, ka Tu tur nevis kalnos kāp, bet mežsaimniecības auditā pasū**gā mežsaimniecībā. Maķenīt pirms deviņiem esmu Kostiļivkā. Iegriežos ciema veikaliņā pēc saldējuma un pavaicāt pēc tuvākā tilta. Tieku pie visa kārotā; iekārts kājnieku tilts pārsimt metru tālāk, tūliņ aiz tā dzelzceļš (pa kuru daudz desmit gadu nekas vairs nebrauc) un šoseja. Izvelku stopošanas plāksnīti, atslienu pret kāju & lieku iekšā saldējumu. Pēc pāris minūtēm pirmais auto - apvidnieks, un apstājas. Atkal sākam krieviski un drīz vien pārejam uz ukraiņu valodu. Rahivā Dana & Volodimirs atsakās no samaksas (Ukrainā parasts, ka stopotāji kādu nieku samaksā) & gatavi izmest līkumu pat līdz hostelim (laikam bažījas, ka дядюшка-m četrdesmit piektais kilometrs varētu izrādīties liktenīgs), tomēr izkāpju pie pazīstamā diennakts veikala un no simt hrivnām, kas kabatā, sakombinēju eļļai, āboļu etiķim (tas aizdars salātiem) & pudelei sausa Aizkarpatu vīna. Jūtos pelnījis! Makā jau naudas kā spaļu, bet tas puskilometra attālumā hostelī.
Manā istabā iemitināts angļaustrālis (ar divām pasēm) Stīvens. Džeks visai iepriecināts, ka atradies kāds, kurš spēj kādu vārdu angliski izspiest. Uz rītdienas vilcienu uz Ļvivu (ar kuru braukšu es), neesot bijis biļešu, tāpēc viņs nopircis uz šovakaru. Hosteļa ķēķī dzeram vīnu & skatāmies, kā angļi pēcspēles pendelēs sasit Kolumbiju. Dīvaini, bet nejūtos briesmīgi izsalcis; tikai tad, kad Stīvens prom, sataisu & noloku kārtīgu bļodu dārzeņu salātu.
4. jūlijs, ap Rahivu
5. un 6. jūlijs, Ļviva & mājupceļš
Manis tik trūkst kādā no caurumiem |