2017. gada 6. aprīlis

SALOME (& viņš), Marijas teātris, 31. marts

Pirmizrāde ir svarīgs notikums jebkurā operteātrī, kur nu vēl tādos ar pasaules slavu: biļetes izķer mēnešiem iepriekš, īpaši šūdina kleitas & ruļļus sāk tīt pirmizrādes rīta agrumā. Marijas teātris ir izņēmums - dziļi sadaļā Repertuārs apslēpts saraksts ar veselām divdesmit pirmizrādēm šajā sezonā. Oho! Bet tikai divas (Salome & Sicīliešu vakarēdiens) uz lielās skatuves. Pārējās: nedzirdētu autoru nedzirdēti izstrādājumi - Rācenis, Drosmīgais zaķis, Annas Frankas dienasgrāmata u.tml.- pa kaktiem (zālītēm ar pārsimt vietu). Minēti diriģenti un režisori, bet ne vārda par dziedātājiem un - galvenais - ne miņas no pirmizrāžu datumiem. Kā lai zina, kad jāsāk šūt & tīt!? Salome parādījās izrāžu sarakstā kādas divas nedēļas pirms pirmizrādes. Un dažas nākamās izrādes klusi pa vienai.
Glīti nav, bet ko lai dara - Marijas teātra šefs Valērijs Gergijevs pēc klasiskās mūzikas vietnes bachtrack.com datiem pērnā gada čaklākais diriģētājs - 143 uznācieni. Skaidrs, ka līgumi ar citzemju orķestriem pirmajā vietā; savās mājās, kā iznāk. Diriģents viņš izcils, bet labs (un viens!) aģents gan viņam par skādi nenāktu.
Biju dzirdējis Salomes koncertizpildījumu viņa lasījumā - spoži, orķestris trako visas 105 minūtes, solistus var dzirdēt tikai brīžiem. Skaidrs, ka jāredz arī šī Salome, tikai kad? - Arī manā kalendārā tukšu lodziņu nemaz nav tik daudz. Un tad pēkšņi izrāžu sarakstā līdzās vienai Salomei parādījās arī Elektra, un bija skaidrs - jābrauc.
Pusdienlaikā atskrēju no pusRinga Leipcigā (labs!, varbūt kādreiz sagaidīs savu rindu emuāros), vakarā maķenīt ieķemmēju ar draugiem par godu Gustavdienai, drīzi izliku šos aiz durvīm, aplēju puķes, paķēru tīras apenes & pusnaktī ar LuxExpress laidu uz Pēterpili: Rībēdami, ripodami | Riteņi cits citam sauc: | Tik pa taku, blaku, blaku, | Žviku, žvaku, žviku, žvaku! (Plūdons). Mana māmulīte, starp citu, arī atraitne. Tad jau iznāk, ka par mani. Tētiņš gan dzīvāks par visiem dzīvajiem.
Par iestudējumu šo to zināju: biju palasījies krievu vāgneristu vietnē wagner.su (kas par paplašinājumu!)  un dzirdējis no acu un ausulieciniekiem: decembrī Marijas teātrī iepazinos ar kādu pāri - Dmitriju un Tatjanu, tādiem pašiem operas frīkiem kā es. Kad pēc Valkīras un Zigfrīda abi ar Dmitriju bijām rīkli sausu ar bravo! izbļāvuši, sapratām - esam gara radinieki un jāiepazīstas.
Iestudējis kāds Marats Gacalovs - bijis Aleksandra teātra (pēc atkamptā žūkšņa & garlaicīguma varētu būt mūsu Nacionālā teātra līdzinieks) Mazās zāles (!) galvenais režisors un vēl joprojām Prokopjevskas (divsimt tūkstoš ļaužu pilsēt(iņ)a Kemerovas apgabalā Sibīrijā) teātra mākslinieciskais vadītājs. Neapšaubāmi diža personība, kuras spozmē Serebreņņikovs, Čerņakovs & Bogomolovs nobāl. 2012. gadā saņēmis Krievijas Federācijas prezidenta stipendiju vistautai svarīgu radošu projektu izstrādei. - Skaidrs, ēd no rokas un neievārīs tādus sū**s, kā notikās  Novosibirskā ar Tanheizeru. Hmmm, pavirtusi Jūdejas princese tik nozīmīga dižajai krievu tautai? Savu roku pielikuši arī mūsu tautieši - skatuvi iekārtojusi Monika Pormale, tērpi no Mareunrol's, Katrīnas Neiburgas video.
Operu iestudējis Kristians Knaps (Kristian Knapp), bet pirmizrādi diriģējis pats Maestro - dīvaina gan viņiem kārtība, ja iestudētājs netiek pie pirmizrādes. Gergijevs vācu repertuāram atradis divus vāciešus - Knapu un Mihaelu Gitleru (Michael Güttler). Otrais tikpat kā pašu audzināts - studējis Pēterpils Konservatorijā. Abi varen labi! Tatjana un Dmitrijs šajā ziemā klausījušies Ringu gan ar Gitleru (to decembra sākumā arī es), gan Gergijevu, un abi teica, ka ar Gitleru neapšaubāmi bijis labāk. Bet vispirms par iestudējumu.
Izrādes lapā redzama skatuve ar trim milzīgiem burtiem COH; zināju, ka Salome nedz pati dejo Septiņu plīvuru deju, nedz finālā rotaļājas ar Johanāna galvu. Būs tikai sapnis (сон - sapnis (krievu val.)) ar happy end, kad visi paliek dzīvi un laimīgi piedzīvo sirmu vecumu un mazbērnus lielā skaitā? Interesanti, kā viņi Narrabotu (sardzes priekšnieks, kurš mirt Salomes uzmanības trūkuma inducētās mīlas mokās, maķenīt tām ar dunci palīdzēdams) augšāmcels? Ar dzīvības ūdeni?
Atveras priekškars, un atklājas milzīgs C burts skatuves kreisajā pusē. (Visi trīs burti - arī tie, kas parādīsies vēlāk - veidoti kā 3*3 ceļļu matricas. Ceļļu priekšējais stikls brīžiem pienains, brīžiem caurspīdīgs - tad var redzēt tādas kā dzīvas skulptūras iekša. Lielākoties visi ceļļu tēli baltā, vienīgi brīdi, kas ticis izrādes lapā, citādi. Nesapratu, kas ar to domāts.) Mareunrol's visus, izņemot melnu Johanānu, ietērpuši baltā - prātīgi, jo fons melns. Un uzmaukuši baltas parūkas. Ir arī savi trūkumi - no balkona augstumiem Salomi diez ko nevar atšķirt no Herodejas (abas izskatās pēc apsnigušām siena kaudzēm), un visi (sliktie) veči, Herodu ieskaitot, vienādi kā ūdens lāses.  Salome, kurai sākumā ne pārāk daudz dziedamā, parosās te uz C burta, te tā viducī. Mēnesi (tas lugā tikpat nozīmīgs tēls kā Salome un Johanāns) nemana - varbūt tas spīd tikai biezajiem parterī.
Tad skatuves dibenplānā parādās burti O un H un sāk lēnītēm virzīties uz priekšu, līdz nostājas līdzās C. Kopš šī brīža uz zemes (grīdas) darbojas vienīgi Salome; pārējiem vieta uz burtiem vai to atvērumos.
Salome izdzird uzbudinošo balsi iz pazemes (Johanāna ieslodzīts cisternā), un viņai sāk kņudēt. Visai ticams, ka puišiem, kuri pēc nostāstiem jūdu pasakas sarakstījuši, bijis visi miglains priekšstats, par zīdītāju vairošanās mehānismiem, tāpēc Salomes vēlmes viņu izpratnē aprobežojas ar: Ļauj man skart tavu miesu! Ļauj man skūpstīt tavu muti! (vecā āža pārlikums; Akurāteram, iespējams, ir citādi). Žēl, ka D.H. Lorenss nav bijis iekļauts radošajā komandā - viņš jau nu gan būtu lietas īstajos vārdos saucis. Tā viņi kaulējas - Salome uz zemes, Johanāns virs H burta svītriņas; interesanti, vai novietojumam būtu jēgpilna nozīme, jo pēc lugas saruna notiek dārzā, kad Salome pierunājusi sardzi izlaist pravieti no ieslodzījuma. Princese cenšas pravieti pierunāt, viņš tiepjas, un nezin kā kaulēšanās būtu beigusies, ja neierastos Herods un Herodeja. Šajā brīdī interlūdija: Salome piestumj burtam O vispirms C, pēc tam H, un izveidojas tāda kā siena ar atvērumiem. Saprotu, ko režisors vēlas teikt: nerealizētā seksuālā enerģija transformējas kalnu gāšanā (vai burtu stumdīšanā, ja darbība noris līdzenumā).
Ir pilnmēness, vecam tekulim Herodam nav nekas pretī mutes (vai kā vairāk) dot vai dabūt, un viņš ierosina vilinošu dīlu - tu man striptīzu, es tev visu, ko vēlies. Par Plīvuru dejas risinājumu var lasīt senākā vecā aža tekstā. Marijas teātrī nedejo neviens (neviena) - ne pati dziedātāja (varētu gan - spriežot pēc foto, visi heteroseksuālie vīrieši zālē būtu gatavi princesei par to apsolīt it visu, ko viņa vēlas), ne māneklis (baletniece): Salome ļauj no sevis noslīdēt baltajam krinolīnam un it kā kaila (baltā triko, protams) pazūd tumsā starp H burta kājām. Uz burtu sienas sākas melnbalta videoprojekcija: iesākumā sievietes ķermeņa daļas - gana neatpazīstamas, lai teātris, die'spas', neiekultos nepatikšanās, vēlak citu attēlu kaleidoskops kā no Eizenšteina vai Džārmena Eņģeliskajām sarunām - karš, gāzu mākonis raķetes starta brīdī, nauda utt., utt. Septiņi nāves grēki? Projekcija ar mūziku nesaistās, diriģents (kurš taču arī ir vīrietis!) neredz, kam spēlēt (un droši vien ir ļoti norūpējies par to, lai mūzika beigtos vienlaikus ar video), un kāpinājums neiznāk.
Salome atkal parādās, ietinās atstātajā krinolīnā, guļus uz grīdas (neskan pārāk labi!) izkaulējas ar Herodu, un galu galā (ne)dabū kāroto - Johanāna galvu. Neko darīt: princese paslejas uz grīdas sēdus un, atbalstījusies uz vienas rokas, sapņaini veras zāles griestos un dzied, kā viņa Johanāna muti skūpstījusi un cik rūgti tā garšojusi. Tatjana kas Tatjana! Tikmēr aizmugurē - tikai uz burtiem O un H - videoprojekcija ar dažādām gleznām un gravīrām, kurās Salome ar pravieša galvu: it kā kamera slīdētu pāri gleznai maktenā palielinājumā un tad uzdurtos šķīvim ar galvu. Iznāk, ka lielākoties redzami nesakarīgi krāsu laukumi kā abstrakto ekspresionistu gleznās un pa retam - nocirsta galva. Dīvaini izskatās arī krāsainā (eļļas gleznas) un melnbaltā (gravīras) mija. Turklāt gleznas arī kā uz ātru roku lasītas - ne tur Kranaha, ne Artemīzijas Džentileski, ne Bernardo Stroci Salomes. Būtu (Katrīna Neiburga) gustavam pavaicājuši!
Ar Heroda vārdiem Piežmiedziet to sievieti! Salome pieskrien pie C burta, un tas izgaismojas assinssarkans. Tagad saprotu galveno fišku - gluži kā mīļajam Grīnevejam M Is for Man, Music, Mozart (1991): C is for Саломея, OH is for он (viņš - krievu val.), kopā COH. Nu, dikti konceptuāli!
Par mūziku - orķestris kā allaž lielisks, ar Knapu saprotas no pusvārda. Diemžēl iestudējums tāds, ka divas satraucošākās epizodes (Plīvuru deja un rotaļas ar galvu) pagalam remdenas.
Salome - Jeļena Stihina no Vladivostokas (pirms pāris gadiem Marijas teātris pasludināja Vladivostokas operteātri par savu Piejūras skatuvi/Приморская сцена)  ļoti laba un pelnīti izpelnās brava! saucienus. Tiek pāri orķestrim, pārliecinošas augšas, izlīdzināts dziedājums. Zinātāji starp krieviem sūkstās par viņas vācu valodas izrunu; man šķiet, ka nebija mirkļu, kad viņa būtu tik ļoti pāri orķestrim, lai to varētu manīt. Vienīgais, kas galīgi ne tā - ķērciena Ich will den Kopf des Jochana-a-a-a-an (no kura visu vīriešu, kas opernamā, - neatkarīgi no viņu seksuālās orientācijas - dzīslās būtu jāstingst asinīm) vietā tādas kā Nakts karalienes koloratūras. Bļāviens, nu pilnīgi no citas operas! It kā sīkums, pāris reižu pa nepilnai sekundei, bet kā tas spēj graut kopiespaidu.
Johanāns - Vadims Kravecs: dēlietis pusotra metra platumā, bet nevar padziedāt ne sitams. Orķestris nebūt nespēlē forte, bet viņš pilnīgi pazūd. Marijas teātrim taču Jevgēņijs Ņikitins - labāku Johanānu grūti iedomāties. Būs jāiegaumē, lai negadītos uz šitā grābekļa vēlreiz uzkāpt.
Herods - Andrejs Popovs (dziedāja arī koncertuzvedumā 2014. gadā) un Herodeja - Olga Savova (viena no labākajām viņu Vāgnera & Štrausa dziedātājām; esmu dzirdējis kā Zīdītāju, Klitamnestru, Brinhildi (Zigfrīdā), Valtrauti, Ortrūdi un allaž sajūsminājies) lieliski; ne ko pielikt, ne atņemt.
Ar draugu gādību sēdēju augšējā balkonā, kur biļetes sadala pēc kolektīvajiem pasūtinājumiem (arī pie mums kādreiz tā bija) - lēti, bet publikas uzvedība - kā kuru reizi. Šoreiz bija īpaši nejēdzīgi: jauna izrāde, bija bariem saskrējušas ziņkārīgas tantes - pļāpāja balsī, daža laba (sliktāk, ja vairākas kopā) ieradās, kad opera bija jau sākusies, un spraucās visiem garām uz savu sēdvietu, metās prom, tiklīdz mūzika bija izskanējusi (pulkstenis nebija vēl ne deviņi; skaidrs, ka beidzmais metro bija jāķer!).
Divpadsmitais nedarbs nu ir beigts, bet jau trīspadsmitais tiek steigts: 17. jūnijā Salomes pirmizrāde Leipcigā. Jūdejas princese - Elizabete Strida; pirms daudz gadiem (2007) dzirdēta Rīgā kā Zīglinde  un ne tik sen (2011) kā Gutrune . Un tikko (25. martā) Leipcigā kā Brinhilde Zigfrīdā - lieliska; es teiktu, ka ne par matu neatpaliek no savām slavenajām tautietēm Stemmes un Teorīnas. Gewandhaus orķestris, diriģē Ulfs Širmers. Būs labi!
Velkos uz LuxExpress un skumīgs dodos mājup. Varēja būt, bet nebija.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru