2018. gada 11. maijs

Karpati, ceturtā diena

Mižhirja-Koločava

 

Šodien modinātājs augša pirms manis. Novāļājos pa gultu līdz pusdeviņiem: šodien var atļauties, šodien tāda kā atpūtas diena - nieka 30 km. Kājas, šķiet, klausa.
Pirmais gājiens uz pastu: esmu no kāda karšu apgāda (ACCA) esmu pasūtinājis karti, ko vajadzēs nākamajā gājienā pa Karpatiem. Viesnīcā ne karte, ne paziņojums no pasta nav redzēts; pastā sūtījumu atrod 15 sekunžu laikā. Pie viena nopērku pastmarkas (tagad krājumi vismaz četriem braucieniem ;D). Tālāk - uz grāmatnīcu. Tur divu veidu vietējas pastkartes - ar Mižhirji un Siņrevira ezeru, gluži glītas. Pačaloju ar pārdevēju: sākumā moskaļu mēlē, bet tad viņa, dzirdēdama manu suržiku (krievu un ukraiņu valodas jaukums) ar Baltijas akcentu, pāriet uz ukraiņu valodu. Izrādās, arī viņas ģimenei tīk staigāt pa kalniem, tikai viņas, nabadzītes, pirms diviem gadiem volejbolā apskādētais celis nevar un nevar atlabt. Vaicā, vai Rīgā vēl ražo balzamu, un saka, ka būtu ar mieru maksāt simt hrivnu (~3 eiras) pa virsu, ja tik varētu dabūt. Saku, lai pas'tās veikalos Ļvivā; esmu tur savām acīm māla pudelītes redzējis.
Veļu somu plecos un dodos uz mīļās Kamjankas (viesnīca; esmu tur teju savējais - četras reizes esmu nakšņojis) pusi. Pilsētiņas vienīgajā gājēju ielā tirgus diena: sākot ar lietotāmdrānām un krāsainiem ķīnīzeru sūdiņiem līdz augļiem, dārzeņiem un dzīviem trušiem. Nopērku pusotru kilogramu zemeņu ceļam.
Gājēju ielā arī Terase - vaļā! Eju iekšā & vaicāju, ko var dabūt brokastīs. Piedāvā omleti, bet ir arī tas, uz ko esmu cerējis - ar biezpienu pildītas pankūkas (налисники). Kamēr sūcu espresso un tērzēju ar draugiem, pankūkas klāt. Taisnā ceļā no pannas!
Kamēr esmu darījis saimniecības darbus, pulksten's jau vienpadsmit. Ceļu somu plecos pa otram lāgam - šoreiz pa īstam. Ceļš līdz Kamjankai - man vislabāk pazīstamākā vietā Ukrainā. Ceļš pa kalnu grēdiņas kori starp meža skupsnām lēzeni iet kalnup. Zemenes pārvietojas vēderā pusstundas laikā. Labas gan! Pusotra stunda, un esmu vietā, kur būtu jāgriežas uz Kamjanku, bet man šoreiz uz otru pusi. Dalos ar kādu ganīties piesietu zirdziņu ar saviem āboliem. Tālākais gājiens tikpat kā līdzens, pa senu austriešu ceļu. Atpazīstu vietu, kur pirms pusotra gada lecu pa sniegu kā krupīt's (2017. gada 19. janvāra ieraksts). Kāpiens lejup uz Siņevira ciemu pa serpentīnu, kurā nokrišņu ūdeņu straumes izskalojušas pamatīgas gravas, ko vietējie ļauži vietām piegāzuši atkritumiem. Nākamā lietus laikā pašiem atkritumu ekstraktu skalos virsū.
Iegriežos pie Ivana, kurš ceļ guļbūves (arī par to, kā iepazinos ar Ivanu, pērnā gada 19. janvāra ierakstā). Viņa paša nav mājās: no kādas jaunbūves vairāk nekā 500 km attālumā nosperti instrumenti, un viņš naktī meties skaidrot skādi. Mājās kundze ar diviem bērņukiem, trešais - pie vecvecākiem. Atdodu Laimas lielkonfektes, un abi ar Katju (kundzi) nosmejamies, ka vērtīgākā pilnīgi noteikti sviedru piegarša. Mani pacienā ar biezpiena plāceņiem & padzirda ar kafiju.
Šodienas naktsmītne kādu 10 km attālumā pa šoseju; esmu nodomājis turp doties pa kalniem, bet mugursomu gan varētu ar kādu gadījuma mašīnu aizsūtīt uz galamērķi. Pārāk labi neķeras, bet pēc kādām desmit minūtēm piestāj ļaužu pilns mikriņš, šoferītis, izdzirdis, ka braukt vēlas tikai mugursoma, acis vien ieplēš, bet sakās viesnīcu zinām un apsola somu turp nogādāt. Darījuma vērtība 30 centu.
Forši gan ar vienu aukliņsomu plecos! Kāpju augšup uz grēdas kori; ceļi un meža skupsnas apvidū ne gluži tā, kā zīmēts kartē, bet, Saules un intuīcijas vadīts, tieku grēdas korē. Vietā, kur jākāpj lejā, kartē atkal zili brīnumi, bet šoreiz uzdevums vieglāks - jātiek uz kārtīga meža ceļa, pa kuru turklāt iet tūristu maršruts.
Tai mežā bij' viens nams...
Tālākais gājiens no navigācijas viedokļa tīrā bērnu spēle: pa apzīmētiem ceļiem un takām vien. Kādā vietā nepdzīvotu māju puduris: divas tēstu guļbaļķu dzīvojamās ēkas stāviem šķindeļu jumtiem, vienai pat veranda. Līdzās aka, krucifikss un elektrības stabs aprautiem vadiem. Izskatās, ka pametas pirms laba laika, tomēr logi abām veseli. Kā gribētos šeit kādreiz atgriezties & laiciņu padzīvot. Cita ūdeņa neredz, tāpēc pār plecu iemetu kapeiciņu peļķē uz ceļa.
Pēc kāda brīža dzirdu priekša rūkoņu: pa ceļu man pretī kārpās Urāls dižskabārža bluķiem pilnu kravas kasti & trim vīriņiem kabīnē. Ieraudzījuši mani, piestāj, apvaicājas, kurp dodos un piedāvā smēķi. Atsaku.
Ceļš uzkāpis līdz 1300 m augstumam bet apkārt meži, ne alpu pļavas. Dižskbāržiem lapiņas gluži nesen plaukušas, gaišzaļas kā Limbažu dzija Imanta un Asnes cepurēs. Pamazām taka sāk vīties lejup: brīžiem stāvāk, brīžiem lēzenāk.  Beidzamajā puskilometrā taka un strauts pa dziļas gravas dibenu, un strauts cīņā  uzvarējis. Lēkāju no akmens uz akmeni; kas vainas, ja plaecos nav mugursomas.
Vēl pusotrs kilometrs pa asfaltu Koločavas ciemā (esot lielākais Karpatos), un esmu viesnīcā. Mugursoma vestibila kaktā gaida mani. Neesmu pārāk piekusis - šodien vien kādi 32 km. Astoņi vakarā, un laukos tas teju nakts vidus, tomēr divi mazītiņi veikaliņi ciema galvenās ielas malā vēl vaļā. No piena produktiem - ko vienīgi pa īstam kārojas - pilnīgi nekā; nopērku dažus tomātus, noloku dažas tomātmaizes, izsūcu puslitru vīna, kas noglabāts mugursomā, & liekos uz auss.

Nav komentāru:

Ierakstīt komentāru