Kad finālā Holandietis nodzied, ka kārtējā maita viņu pievīluse & viņam atkal jāklīst pa jūrām septiņi simti gadu, Zenta izvelk no rāmīša viņa ģīmetni, nevērīgi aizlidina to pār plecu, uzliek austiņas un līdz ar nobeiguma akordu klints lēciena vietā iegāžas atpūtas krēslā. Nais!
2018. gada 8. jūnijs
HOLANDIETIS
Kad finālā Holandietis nodzied, ka kārtējā maita viņu pievīluse & viņam atkal jāklīst pa jūrām septiņi simti gadu, Zenta izvelk no rāmīša viņa ģīmetni, nevērīgi aizlidina to pār plecu, uzliek austiņas un līdz ar nobeiguma akordu klints lēciena vietā iegāžas atpūtas krēslā. Nais!
2018. gada 7. jūnijs
TRISTĀNS & IZOLDE I
Rīts atnāk ar divām sliktām ziņām: aizgājusi Kira Muratova (R.I.P.), un šo pēcpusdienu Anjas Kampes vietā Elisona Ouksa (Allison Oakes). Bļin!
Divi cēlieni noklausīti, un jāsaka, ka Elisona Ouksa ir vienkārši lieliska! Divreiz biju dzirdējis viņu kā Salomi: Berlīnes Vācu operā pilnīgi nekāda un Hamburgā ne šāda, ne tāda. Visu cieņu viņas priekšnesumam šovakar: klusajās vietās izcila, kuplu virsskaņu kopumu, ne par kapeiku sliktāka par Ninu Stemmi, Irēni Teorīnu vai Anju Kampi. Vienīgais, kas viņai vēl īsti neiznāk - grozīt skaļuma pogu bez lēcieniem.
Tristāns - veterāns Falks Štrukmans; šis bija mans trešais TRISTĀNS ar viņu. Pirms četriem gadiem Berlīnes Vācu operā (kur Barenboims Valtraudes Meijeres dēļ slāpēja orķestri cik varēdams), viņš tik un tā lūza nost trešajā cēlienā. Šoreiz godam & skaisti tika līdz galam, tikai būda gan jo gadu, jo platāka; jau grūti staigāt. Ja tā turpināsies, var gadīties kā nelaiķim Johanam Botam, kurš reiz, nokritis uz skatuves uz muguras, saviem spēkiem nespējis tikt kājās, un skatuves strādniekiem nācies steigties palīgā (tas noticis TV tiešraidē, kad neko neizgriezīsi).
Visskaļākās ovācijas pelnīti tika karalim Markām - Herr Zalminenam (Matti Salminen; pērn gadiem
2018. gada 6. jūnijs
uz Budapeštu
Pērn augustā sapirkos lētas ukraiņu gaisa līniju biļetes, arī uz Budapeštu, uz Wāgnera festivālu. Nebija vēl klāt Ziemsvētki, kad šamējie metās pārbūvēt sarakstu; dažām lidojumam laiks mainījās pat pa divi lāgi, un neaiztikti palika tikai divi no desmit. Dažiem atnāca ziņa par izmaiņām, citiem - ne.
Rītdienas lidojumu viņi pārcēla 25min vēlāk (ielidošana 2.45pm vietā 3.10pm). It kā nieks vien, tomēr uz TRISTANu četros arī ar taksi nepaspēt).
Citus grozīto lidojumu vietā viņi bija iedevuši visu, ko vēlējos, tāpēc pirms nedēļas uzrakstīju viņiem, ka vēlos lidot dienu iepriekš, un pat iemeslu paskaidroju. Pēc dienas saņēmu zvanu, ka neko es nedabūšot; lai lidojot vien 7.jūnijā. Neliktos mierā & divas dienas centos sazvanīt viņus caur tīmekļa zvanu sistēmu. Pilnīgi bezcerīgi: divi dienu laikā divas reizes savienojās; vienu nepaspēju pieskriet pie datora & atbildēt, otru mani nevarēja dzirdēt.
Vakar pašā vakarā atklāju, ka viņiem ir arī kāds Latvijas astoņtūkstošais numurs. Sazvanīju, bet ģevuška, aizgājusi pēc padoma & vēlējusi man nenolikt klausuli, galu galā tomēr atšuva. Biju teju vai samierinājies ar likteni slikteni, tomēr rīts gudrāks par vakaru: ceļā no Rīgas uz Kijevu izdomāju, ka nodokļus esmu samaksājis, bet biļeti varu dabūt par viņu uzticības mīlēm (loyality miles). Tāpat tās nekur citur liekamas kā saritināmas & iestumjamas ausī.
Borispolē pietecēju pie MAУ būdiņas & vispirms lūdzu pārlikt atceļa lidojumu no rīta uz vakaru (sākumā bija agrā pēcpusdienā, un tad viņi uz savu galvu bija nolēmuši, ka man jālido no rīta, vien man bija aizmirsuši to pavēstīt). Sākumā ģevuška centās mani aizlidināt uz Rīgu jau šovakar, tomēr izdevās vienoties, ka lidošu 19. jūnijā, kā paredzēts.
Tas liku viņai priekšā savu lielāko vajadzību, teikdams, ka laiks mainīts & jaunais man pagalam neder. Viņa gan iebilda, ka tās tikai 25min, uz ko teicu, ka minūti nokavēts ari ir nokavēts. Pusminūti ilga pirkstiņpolka uz tastatūras, un metos uz autobusu, jauniegūto šīsdienas rezervācija apliecinājumu virs galvas vicinādams kā daždien mākslas vingrotājas savas lentes. ;D
Šobrīd izcīnītajā ļitakā uz Budapeštu, boarding completed & laime nav aprakstāma. Жить хорошо, но хорошо жить ещё лучше. ;)
2018. gada 16. maijs
Karpati 🇺🇦, devītā diena
Ļviva
![]() |
Kas jādara kārtīgam ukrainim (pastkarte) |
Ļvivas opera nosaukta Solomijas Krušeļņickas (Соломія Крушельницька, 1872-1952), vienas no 20. gadsimta pirmās puses spilgtākās Salomes, Elektras, Brinhildes, Elzas... vārdā, un Soguļu zālē atrodas Solomijas 3/4 auguma skulptūra ar skatu tieši uz Natāliju Polovinku. Man šķita, ka redzu zvaigznes bronzas acīs atzinību, kas jaukta ar maķenīt skaudības (viņas laikā tādas mūzikas nebija!) un pārākuma apziņas. Bet tās tikai manas iedomas.
Mainīdami repertuāru, operas rīkotāji nebija iedomājušies, ka Jautrā atraitne ilgāka par Zemnieku godu, un tad iznācis, ka pēc trešās vai ceturtās dziesmas (patiesībā viena dziesma seko otrai gandrīz vai attacca) atraitnes jautrību uzkurinātais pūlis bļaustīdamies dodas mājās. Izdzirdusi to, dziedātāja nevilšus piešauj pirkstus lūpām, un viņas sejā bija skaidri jaušams sarūgtinājums, bet līdzams tur nekas nav. Nākamās trīs vai četras dziesmas pabojātas, bet pēc tam atkal viss labi.
Pēc koncerta, svētlaimes pārņemts, veļu mugursomu plecos un, lokus pa pilsētu mezdams, tipinu uz staciju.
2018. gada 15. maijs
Karpati, astotā diena
Rahiva
![]() |
Saguris ceļinieks sarkanā jakā |
2018. gada 14. maijs
Karpati, septītā diena
Dragobrats-Rahiva
Brokastu esmu pasūtinājis deviņos. Pamostos ap pusastoņiem pāris minūšu pirms modinātāja. Kaut ko no pretējās nogāzes var saskatīt, bet pārāk cerīgi neizskatās. Tad jau manīs.
Pabrokastojis, kravāju pendeles. Viss tikpat miglains kā bijis. Brīdi uz palodzes parotājas vārs Saules stars, bet tikai uz brīdi. Peļķēs lietuslāšu radīti aplīši. Rezerves izeja - pa 4WD braucamu ceļu iet 10 km līdz šosejai & tad ar autobusu vai stopiem uz Rahivu.
Lietus it kā rimst. Uzvelku kalnu zābaciņus: samocītais mazais pirkstiņš jūtas labāk, nekā bija gaidāms. Iešu tomēr pa kalniem. Dragobrats apmēram kilometra augstumā; no turienes jāuztraušas Lielajā Dvīnī (Близниця Велика, 1881 m), un tad 30km līdz Rahivai uz leju vien, uz leju vien. Pērn pa lietu & miglu kāpu no Dvīņiem lejā uz Dragobratu, tāpēc ceļš puslīdz zināms.

![]() |
Jociņš no Alekša ;D |
2018. gada 11. maijs
Karpati, ceturtā diena
Mižhirja-Koločava
Gājēju ielā arī Terase - vaļā! Eju iekšā & vaicāju, ko var dabūt brokastīs. Piedāvā omleti, bet ir arī tas, uz ko esmu cerējis - ar biezpienu pildītas pankūkas (налисники). Kamēr sūcu espresso un tērzēju ar draugiem, pankūkas klāt. Taisnā ceļā no pannas!
Kamēr esmu darījis saimniecības darbus, pulksten's jau vienpadsmit. Ceļu somu plecos pa otram lāgam - šoreiz pa īstam. Ceļš līdz Kamjankai - man vislabāk pazīstamākā vietā Ukrainā. Ceļš pa kalnu grēdiņas kori starp meža skupsnām lēzeni iet kalnup. Zemenes pārvietojas vēderā pusstundas laikā. Labas gan! Pusotra stunda, un esmu vietā, kur būtu jāgriežas uz Kamjanku, bet man šoreiz uz otru pusi. Dalos ar kādu ganīties piesietu zirdziņu ar saviem āboliem. Tālākais gājiens tikpat kā līdzens, pa senu austriešu ceļu. Atpazīstu vietu, kur pirms pusotra gada lecu pa sniegu kā krupīt's (2017. gada 19. janvāra ieraksts). Kāpiens lejup uz Siņevira ciemu pa serpentīnu, kurā nokrišņu ūdeņu straumes izskalojušas pamatīgas gravas, ko vietējie ļauži vietām piegāzuši atkritumiem. Nākamā lietus laikā pašiem atkritumu ekstraktu skalos virsū.
Iegriežos pie Ivana, kurš ceļ guļbūves (arī par to, kā iepazinos ar Ivanu, pērnā gada 19. janvāra ierakstā). Viņa paša nav mājās: no kādas jaunbūves vairāk nekā 500 km attālumā nosperti instrumenti, un viņš naktī meties skaidrot skādi. Mājās kundze ar diviem bērņukiem, trešais - pie vecvecākiem. Atdodu Laimas lielkonfektes, un abi ar Katju (kundzi) nosmejamies, ka vērtīgākā pilnīgi noteikti sviedru piegarša. Mani pacienā ar biezpiena plāceņiem & padzirda ar kafiju.
Šodienas naktsmītne kādu 10 km attālumā pa šoseju; esmu nodomājis turp doties pa kalniem, bet mugursomu gan varētu ar kādu gadījuma mašīnu aizsūtīt uz galamērķi. Pārāk labi neķeras, bet pēc kādām desmit minūtēm piestāj ļaužu pilns mikriņš, šoferītis, izdzirdis, ka braukt vēlas tikai mugursoma, acis vien ieplēš, bet sakās viesnīcu zinām un apsola somu turp nogādāt. Darījuma vērtība 30 centu.
Forši gan ar vienu aukliņsomu plecos! Kāpju augšup uz grēdas kori; ceļi un meža skupsnas apvidū ne gluži tā, kā zīmēts kartē, bet, Saules un intuīcijas vadīts, tieku grēdas korē. Vietā, kur jākāpj lejā, kartē atkal zili brīnumi, bet šoreiz uzdevums vieglāks - jātiek uz kārtīga meža ceļa, pa kuru turklāt iet tūristu maršruts.
![]() |
Tai mežā bij' viens nams... |
Pēc kāda brīža dzirdu priekša rūkoņu: pa ceļu man pretī kārpās Urāls dižskabārža bluķiem pilnu kravas kasti & trim vīriņiem kabīnē. Ieraudzījuši mani, piestāj, apvaicājas, kurp dodos un piedāvā smēķi. Atsaku.
Ceļš uzkāpis līdz 1300 m augstumam bet apkārt meži, ne alpu pļavas. Dižskbāržiem lapiņas gluži nesen plaukušas, gaišzaļas kā Limbažu dzija Imanta un Asnes cepurēs. Pamazām taka sāk vīties lejup: brīžiem stāvāk, brīžiem lēzenāk. Beidzamajā puskilometrā taka un strauts pa dziļas gravas dibenu, un strauts cīņā uzvarējis. Lēkāju no akmens uz akmeni; kas vainas, ja plaecos nav mugursomas.
Vēl pusotrs kilometrs pa asfaltu Koločavas ciemā (esot lielākais Karpatos), un esmu viesnīcā. Mugursoma vestibila kaktā gaida mani. Neesmu pārāk piekusis - šodien vien kādi 32 km. Astoņi vakarā, un laukos tas teju nakts vidus, tomēr divi mazītiņi veikaliņi ciema galvenās ielas malā vēl vaļā. No piena produktiem - ko vienīgi pa īstam kārojas - pilnīgi nekā; nopērku dažus tomātus, noloku dažas tomātmaizes, izsūcu puslitru vīna, kas noglabāts mugursomā, & liekos uz auss.
2018. gada 10. maijs
Karpati, trešā diena
Voloveca-Mižhirja
![]() |
Noieti 18 km, palikuši 30 km. Hmmm.. |
Vairākas citas virsotnes - Гимба (1491 m), Маг'ура (1517 m), un tad nāk pārsteigums: kad saskaitu uz rādītājiem rakstīto, cik noiets un cik vēl jāiet, iznāk 48 km. Hmmm, biju domājis, ka šodien būs kādi 35, nu, labi - 38 km.
![]() |
Sniega cilvēka pašiņš :) |
2018. gada 9. maijs
Karpati, otrā diena
Užhoroda

Beidzamo reizi biju Užhorodā pērn janvārī; tagad pilsēta izskatās maķenīt sakoptāka, tomēr iespaids visai drūms. Centrā visai daudz Austroungārijas mantojuma, bet tas lielākoties bēdīgā stāvoklī vai dažnedažādi uzlabots - plastmasas logi. papildu stāvi utt. Skumji. Ir arī uzņēmumi - piemēram, Užhorodas valsts universitāte. Iemaldos arī botāniskajā dārzā. Pārāk uzmanīgi plāksnītes nelasu, tomēr milzu sekvoju pamanu. Pārāk milzīga nav. ;)
Ielas malā nopērku no čigāniņiem zemenes, ~pusotra eira kilogramā. Saka, ka esot no Vinohradivas (Виноградів, Aizkarpatu līdzenajā daļā pie pašas Ungārijas robežas). Daža vai uz mēles kūst, cita - pilnīga plasmasa kā no Turcijas vai Grieķijas.

Aizeju uz brīvdabas muzeju pašā pilsētas centrā līdzās pilij. Jauks un kopts, tomēr atmiņas par zilzilajām ziemas debesīm un pilošajiem jumtiem spilgtākas un liedz pilnībā baudīt esošo mirkli.
Vietējais skulptors Mihailo Kolodko (Михайло Колодко) jau kādu desmitu gadu rotā pilsētu ar sprīdi garām bronzas skulptūriņām. Šobrīd (it kā) esot trīsdesmit viena. Kādreiz esot bijis ceļvedis, bet tagad tas vairs nav dabonams, turklāt izdots tad, kad skulptūriņu bijis astoņpadsmit. Dodos medībās un atrodu vienu otru, ko agrāk neesmu redzējis, bet ne tuvu ne visas, par lielu nožēlu (kā uzzinu vēlāk) - arī Franci Listu ne.
Diena galā. Ielīmēju rītdienas gājiena karti A3 mapītē, sakrāmēju pendelītes, jo rīt jāceļas nakts melnumā, un liekos uz auss.
2018. gada 8. maijs
Karpati, pirmā diena
Rīga-Viļņa-Ļviva
Kaut kad janvārī uzeju, ka ar ukraiņu aviolīnijām lidojums VNO-KBP (Kijeva Borispole)-LWO (mīļā Ļviva) par 56 naudiņām. Mērgļi gatavie, RIX-KBP-LWO lētāk par simtu nav redzēts. Kādas divas nedēļas ik vakaru aplūkoju skaitli, līdz kādu dienu neizturu, & brauciens uz Karpatiem 8. maijā ir tapis.
Atceļam atronu KBP-VNO ar vizieri 17.maijā par kādām 25 naudiņām (zemakā cena visā wunderschönen Monat Mai). Desmit dienu - mans mīļākais lielums, mana mīļākā krāsa, ka teiktu lācis Pūks.
Un tad trāpās euroLines dāsnuma uzplūdi: par trim naudiņām turpceļš (nesaprotu, kāpēc viņi dzenā autobusu dienas vidū (11.45am) - esam četras dzīvas dvēseles, šoferīti ieskaitot), četrām - atceļš.
Ar kalnu kartēm noteikti varētu visus manus 35 m3 izklāt; uzbūvēju sešu dienu gājienu ar naktīm dušā & baltos palagos. No Volovecas līdz Rahivai. Nē, Koločavā - ja tik nesnigs - iešu gulēt krokusos - pāris dienu pirms ceļojuma pamanu rakstu par krokusziedoni Užhorodas pilsētas portālā.
Pērn biju Karpatos divarpus nedēļu vēlāk (24.-29. maijā), un tad tie ziedēja 1500m augstumā, un turpat blakus bija nomelnējušas divmetru kupenas. Šogad pavasaris varen agrs, un alpu pļavās (полонины) sniega tikpat kā vairs neesot.
Mugursoma tikpat kā tukša - trīs pāri apakšbikšu, ziepju trauks, pildspalva, un tas gandrīz vai viss. Ļvivas operai (16.maijā PAGLIACCI) nāksies samierināties ar džīnām & t-kreklu trešajā riņķī. ;)
Tuvojamies Viļņai, krāmēju (savas trīs) pendelītes & gatavojos pārskrējienam uz vilcienu. Labi skaļus Sarauj!, lūdzu!
Tencinu, Sarauj! bija vajadzīgajā spēkā! Šoferītis manām piecām minūtēm, kas starp autobusa pienākšanu un vilciena atiešanu, vienu nolaupa, bet maķenīt akselerācijas, un esmu strupulītī, kas uz lidostu (7 min brauciens), kādu pusminūti pirms atiešanas. Ne tādi cunduri vien strādāti! ;D
![]() |
Septiņjūdžu zābaciņi no Lidl-a |
2018. gada 18. aprīlis
no Madeiras, desmitā diena
Lisabona-Portu-Amsterdama, Gurrelieder
![]() |
Autors kā Meža Balodis (WaldTaube) |
No LIS uz AMS vismaz desmit tiešu lidojumu dienā, bet lētākais - pusotru reizi dārkāks nekā ar tapu caur Portu.
Pirmais posms LIS-OPO ar ATR 72 - tādu pašu lidojošu gružkasti kā boļķika Bombardier Dash 8 (ar propelleriem). Ap 50 min, un esam galā. Ceļā rakstu pastkartes, jo adīšanai elkoņtelpas daudz par maz.
Beidzot varu aplūkot Portu lidostu dienasgaismā: vareni! Atsegtas tērauda būvkonstrukcijas, viss vienā stiklā; izskatās, ka Zaha Hadida & Kalatrava būtu kūmās stāvējuši. Starp lidojumiem 1h15, pastaigāju, kādā grāmatu veikalā pavaicāju pēc pastkastes, un man atsaka, lai atstājot vien viņiem (tās jau sen pie adresātiem Rīgā un citviet).
Posms OPO-AMS ar Airbus 319, gaisakuģis pustukšs. Kad nodziest sprādžu zīme, pārvācos pie avārijas izejas & pavadu visu ceļu vienā mierā margodams. Galā esam pirms laika, līdz izrādes sākumam vairāk nekā četras stundas.
Kad esmu ticis līdz Amsterdamas centram, pirmais gājiens uz operas kasi noskaidrot, vai vecā kārtība & vai kādas cerības uz biļetēm. Amsterdamas operā parasti visas biļetes izpirktas vai rezervētas mēnešiem tālā nākotnē. Skaidrs, ka klausītāju plāni var mainīties, tāpēc opera jau izsenis (pats pirmo reizi pārbaudīju 2005. gadā) ieviesusi kārtību, ka stundu pirms izrādes sākuma biļešu kārotājiem izsniedz kārtas numurus (ir divas rindas - parastiem ļaužiem & studentiem), un pusstundu pirms izrādes - patiesībā viņi gaida rezervējušos līdz beidzamajam brīdim, kad atlicis ne vairāk kā desmit minūšu - sāk pārdot neizpirktās biļetes, vispirms parastiem ļaužiem par nominālvērtību, tad studentiem par 15 naudiņām.
Tavu pārsteigumu - izrādās, ka uz šodieneas izrādi (atjaunojuma pirmizrāde, bet trešdienas vakars) visas biļetes nav rezervētas, un savējo par 15 naudiņām varu dabūt uz līdzenas vietas. Kad pirku pirmās lidmašīnas biļetes (janvāra beigās), neienāca prātā pas'tīties operas tīmekļa vietnē, jo biju pārliecināts, ka visas izķertas. Kjūt, nebūs pēc pusotras stundas jānāk vēlreiz šurp pēc numuriņa & tad stundu jānervozē - būs vai nebūs.
Līdz operas sākumam.
Gurres dziesmas
Iestudējums
Izrāde galā ap desmitiem, līdz nākamajam gaisa kuģim deviņas stundas. Nakts melnumā vilcieni uz lidostu reizi stundā (~45 min pāri apaļai stundai). Nakts silta kā pie mums jūnijā: nolemju paklimt pa pilsētu & tikai tad uz lidostu. Paklanos Naktssardzei (bronzā lietu skulptūru grupai pēc Rembranta slavenākās gleznas) Rembranta laukumā, noeju gar Heineken darītavu un Valsts mākslas muzeju (kurā Naktssardzes oriģināls) & dodos uz Vondelparku. Piknikotāji pazuduši, bet riteņbraucēju plūsma Amsterdamā, šķiet, pilnīgi neapsīkst nekad. Viens otrs brauc skaļi dziedādams (varbūt zvaniņa trinkšķināšanas vietā tumsā?), ir arī gājēji.
Atrodu soliņu zem laternas, izdzeru kādā zāles smēķētavā pirktu kafiju ar Lidl-a radziņiem un sieru, uzrakstu draugiem WhatsApp-ā pirmos iespaidus par izrādi, tad dažas pastkartes un lēnā garā dodos uz stacijas pusi.
Vilciens 2.46am, un ap pusčetriem esmu atmīnēts & izlaists no Šengenas. Šitā lidosta gan neguļ nekad. Uzeju zviļņus, kur var izstiepties visā 1m89 garumā un kam - svarīgākais! - līdzās USB ligzdas gadžetu lādēšanai. Iestatu modinātāju uz sešiem & liekos uz auss. Laikam sirdsapziņa tīra, jo nav jāgaida pat ierasto 12 sekunžu.
2018. gada 14. aprīlis
Madeira, sestā diena
Uz Zemes galu
![]() |
Vulgaris? Officinalis? |
Liktenis...